Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29694
Title: Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de Educación Básica Nelson EstupiñánBass
Authors: Juca Aulestia, José Marcelo
Morán Medina, Diana Gisela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Morán Medina, D. G. Juca Aulestia, J. M. (2022) Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela de Educación Básica Nelson EstupiñánBass [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29694
Abstract: Abstract: The study of Principles of social constructivism allows knowing the benefits of its application and how these would improve and contribute to a quality and fair education, in which the only beneficiary is the student, thus achieving the development of their senses, learn to reason, to build their own knowledge and relate what they have learned with reality, so that they are able to make decisions for themselves and that these are as accurate as possible.Therefore, the present study includes the analysis of the principles of social constructivism and its definitions, to subsequently relate them to the principles that currently guide the Institutional Educational Project of the "Nelson Estupiñan Bass" school, through qualitative and observational research. that determines the need for its application and the importance of including them within the PEI, so that teachers guide students, since they are in charge of enforcing them.For this, it has been established as a general objective to explain the contribution of the principles of social constructivism in students and fundamentally the benefits of its application.
Description: Resumen: El estudio de Principios del constructivismo social permite conocer los beneficios de su aplicación y como estos mejorarían y aportarían a una educación de calidad y equidad, en el que el único beneficiado sea el estudiante, logrando así el desarrollo de sus sentidos, aprenda a razonar, a construir su propio conocimiento y relacionar lo aprendido con la realidad, para que sea capaz de tomar decisiones por sí mismo y que estas sean lo más acertadas posible. Por ello, el presente estudio comprende el análisis de los principales principios del constructivismo social y sus definiciones, para posteriormente relacionarlos con los principios que guían actualmente el Proyecto Educativo Institucional de la escuela Nelson Estupiñan Bass , a través de una investigación cualitativa y de observación que determina la necesidad de su aplicación y la importancia de incluirlos dentro del PEI, para que así los docentes guíen a los estudiantes, ya que son los encargados de hacerlos cumplir. Para ello se ha establecido como objetivo general explicar el aporte de los principios del constructivismo social en los estudiantes y fundamentar los beneficios de su aplicación.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128687.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.