Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29713
Title: Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la Escuela Unidad Educativa Particular REDEMPTIO Mercedarias Misioneras
Authors: Rodríguez Romero, Juan Carlos
Plasencia Morocho, Ana María
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Plasencia Morocho, A. M. Rodríguez Romero, J. C. (2022) Principios del constructivismo social en la propuesta pedagógica institucional de la Escuela Unidad Educativa Particular REDEMPTIO Mercedarias Misioneras [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29713
Abstract: Abstract: Social Constructivism is alternative model that used actually letting back the traditional education. In this model, the knowledge is constructed through previous experiences by an individual process, also taking into account the learning through the direct experience which considers to students as a center of teaching-learning process giving importance to their interaction with the background for an authentic comprehension. The objective of this investigation is to explain the contribution of Social Constructivism students learning as fundament of a pedagogical proposal of Redemptio Private Educative Unit. A qualitative approach was applied as methodology taking into consideration an analytic, reflexive and comparative context of the different bibliographic documents related to constructivism, also the contribution of LOEI and Curriculum 2016.The results that were founded give necessary and important contributions for teacher practice, also to improve students learning inside the classroom and searching active and individual strategies by the teacher to help to students a meaningful learning during their learning process.
Description: Resumen: El aporte del Constructivismo Social es un modelo alterno frente a la educación tradicional, donde el conocimiento va construyéndose mediante experiencias previas, a través de un proceso individual, también tomando en cuenta el aprendizaje a través de la experiencia directa el cual considera al estudiante como el centro de proceso enseñanza-aprendizajedando importancia a su interacción con el entorno para una autentica comprensión. El objetivo de la investigación es explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica de la Unidad Educativa Particular REDEMPTIO . La metodología aplicada es con enfoque cualitativo tomando en consideración un contexto analítico, reflexivo, comparativo de los diferentes documentos bibliográficos del constructivismo, además el aporte de la LOEI y el currículo 2016. Los resultados encontrados brindan aportes necesarios e importantes para la práctica docente y mejorar el aprendizaje de los estudiantes dentro del aula y sobre todo buscar estrategias activas e individuales por parte del docente para que ayuden al aprendizaje significativo de los estudiantes durante su proceso de aprendizaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128752.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.