Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29726
Title: | Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa San Agustín |
Authors: | Ramón Carrión, Edgar Jamil Tomala Ramírez, Mayra Johana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Tomala Ramírez, M. J. Ramón Carrión, E. J. (2022) Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa San Agustín [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29726 |
Abstract: | Abstract:The main theme of this degree work is the Principles of Constructivism in the Institutional Pedagogical Proposal of the Educational Unit "San Agustín", in which a qualitative investigation of terms that make up the pedagogical proposal is involved, which is considered the backbone of every institution. In the same way, an exhaustive inquiry is made of the principles of constructivism that are those that promote innovative practices for teaching. This work has as general objective to explain the contributionof Social Constructivism to the learning of students as the foundation of the Institutional Pedagogical Proposal, which is adjusted to the approach of constructivism and how students conceive their learning, methods of a content revision were used. After a research tour, the pedagogical proposal is analyzed, in order to extract information and therefore to have clear the constructivist principles that are addressed within it by carrying out the respective analysis to have a critical interpretation of conclusions and recommendations. The findings show that this institution orients its learning in constructivism in which meaningful learning is promoted. |
Description: | Resumen: Este trabajo de titulación tiene por tema principal los Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Unidad Educativa San Agustín , en la que interviene una investigación cualitativade términos que componen la propuesta pedagógica, que es considerada el eje vertebral de toda institución. De la misma manera se realiza unaindagación exhaustiva de los principios del constructivismo que son las que promueven prácticas innovadas para la enseñanza. Este trabajo tiene como objetivo general explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional, que se ajusta al enfoque del constructivismo y cómo los estudiantes conciben su aprendizaje, se utilizó métodos de una revisión contenidos. Tras realizar un recorrido investigativo,se analiza la propuesta pedagógica, con la finalidad de extraer información y por ende tener en claro los principios constructivistas que se abordan dentro de ella efectuando el respectivo análisis para tener una interpretación critica de conclusiones y recomendaciones. Los Hallazgos encontrados muestran que esta institución orienta su aprendizaje enel constructivismo en la que se promueve un aprendizaje significativo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128777.TITN. |
Appears in Collections: | Licenciado en Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.