Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29875
Title: La gamificación en el proceso didáctico de la enseñanza de la matemática
Authors: Viñamagua Medina, Gustavo Belizario
Mendoza Demera, Lady Daniela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Mendoza Demera, L. D. Viñamagua Medina, G. B. (2022) La gamificación en el proceso didáctico de la enseñanza de la matemática [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29875
Abstract: Abstract: The present investigation denotes the analysis of gamification as a methodology in the teaching-learning process, the benefits, criterion and elements with which this methodology seeks to transform the pedagogical and didactic model of teaching, so that the main objective in the focus of this research is to analyze gamification in the didactic process of teaching mathematics. The research was carried out through a qualitative approach based on documentary study and bibliographic review of books, articles and reports on the subject in question. The methods on which this research was based included the development of the inductive, analytical, synthetic and hermeneutical method, as well as the use ofparaphrasing and bibliographictechniquesrecords as methodological resources respectively,resulting in the construction of an article in the that gamification is established asan active methodology that influences the teaching of mathematics from a playful perspective. Finally, based on the objectives set for this research, conclusions and recommendations were made on the topic raised.
Description: Resumen: La presente investigación denota el análisis de la gamificación como metodología innovadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje, los beneficios, criterios y elementos con los que esta metodología busca transformar el modelo pedagógico y didáctico de enseñar, siendo su objetivo principal analizar a la gamificación en el proceso didáctico de la enseñanza de la matemática. La investigación fue realizada a través de un enfoque cualitativo basado en el estudio documental y revisión bibliográfica de libros, artículos e informes sobre el tema en cuestión. Los métodos en los que se fundamentó esta investigación comprendieron el desarrollo del método inductivo, analítico, sintético y hermenéutico, así como también el uso de la paráfrasis ydetécnicasbibliográficascomo recursos metodológicos respectivamente, dando como resultado la construcción de un artículo en el que se establece a la gamificación como una metodología activa que influye en la enseñanza de la matemática desde una perspectiva lúdica. Finalmente, en base a los objetivos planteados para esta investigación se plantearon conclusiones y recomendaciones a las que se llegó sobre el tema planteado.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=128960.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.