Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29970
Title: | Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la Unidad Educativa Municipal Fernández Madrid |
Authors: | Castillo Cuenca, Haydeé Marisol Añazco Añazco, Janeth Mayadery |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Añazco Añazco, J. M. Castillo Cuenca, H. M. (2022) Principios del constructivismo en la propuesta pedagógica institucional de la Unidad Educativa Municipal Fernández Madrid [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29970 |
Abstract: | Abstract: Pedagogical theories are very necessary for the proper development of an educational system. The Social Constructivism Theory provides five valid principles in the formative process of a student, which allow the student to create new and significant mental constructions based on his reality and previous experiences; thus, educational institutions should implement them in their pedagogical proposal. The purpose of this research is to explain the contribution of Social Constructivism to student learning as the basis of the Institutional Pedagogical Proposal. For this purpose, a method based on a documentary review has been used, complemented with the application of a comparative matrix of scenarios, where the situation of the Fernandez Madrid High School was compared with the theoretical foundation of the principles of Ordonez s constructivism. The findings of this work show the optimal fulfillment of the educational institution, object of study, regarding the insertion of the five principles of constructivism within its pedagogical proposal, demonstrating the positive contribution of the same on the learning of the students. |
Description: | Resumen: Las teorías pedagógicas, son muy necesarias dentro del desarrollo adecuado de un sistema educativo. La Teoría de Constructivismo Social, aporta cinco principios válidos en el proceso formativo de un estudiante, mismos que permiten que el alumno, cree nuevas y significativas construcciones mentales basadas en su realidad y experiencias previas; es así como las instituciones educativas deberían implantarlas en su propuesta pedagógica. La presente investigación tiene como objetivo explicar el aporte del Constructivismo Social al aprendizaje de los estudiantes como fundamento de la Propuesta Pedagógica Institucional. Con esta finalidad se ha utilizado el método basado en una revisión documental, que se complementa con la aplicación de una matriz comparativa de escenarios, donde se cotejó la situación de la Unidad Educativa Municipal Fernández Madrid, con el fundamento teórico de los principios del constructivismo de Ordóñez. Los hallazgos de este trabajo ponen en evidencia el óptimo cumplimiento de la institución educativa, objeto de estudio, en cuanto a la inserción de los cinco principios del constructivismo dentro de su propuesta pedagógica, demostrando el aporte positivo de los mismos sobre el aprendizaje de los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129040.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.