Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29975
Title: | El WhatsApp como agente dinamizador del aprendizaje de las matemáticas y las ciencias experimentales |
Authors: | Bustillos Ronquillo, Hernán Serafín Calva Guayanay, Miriam Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2022 |
Citation: | Calva Guayanay, M. E. Bustillos Ronquillo, H. S. (2022) El WhatsApp como agente dinamizador del aprendizaje de las matemáticas y las ciencias experimentales [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/29975 |
Abstract: | Abstract: In the present work, the influence of the WhatsApp tool in the teaching-learning processes of mathematics and experimental sciences is analyzed. For this fact, 10 scientific articles were collected from the databases: Scopus, Dialnet and Google Scholar related to the subject. For this, a qualitative documentary review methodology was used, which allowed obtaining ethical and objective criteria. Among the results, it was found that WhatsApp is indeed a valid and reliable medium in the development of learning processes in mathematics and experimental sciences, because its scope and impact in the last decade has been abysmal, which has meant that this tool in times of the COVID-19 pandemic has had to be implemented as a new intuitive teaching-learning resource. However, it is concluded that its use and implementation continue to be discussed, such as, for example, that it distracts the student from the subject or class, as well as that it is a harmful element, in addition, that it influences the student's social behavior. |
Description: | Resumen: En el presente trabajo se analiza la influencia que tiene la herramienta WhatsApp en los procesos de enseñanza aprendizaje de las matemáticas y ciencias experimentales. Para este hecho, se recopilaron 10 artículos científicos de las bases de datos: Scopus, Dialnet y Google Académico relacionadas al tema. Para ello, se utilizó una metodología cualitativa de revisión documental, misma que permitió obtener criterio éticos y objetivos. Dentro de los resultados, se comprobó, que efectivamente, el WhatsApp se constituye en un medio válido y confiable en el desarrollo de procesos de aprendizaje de las matemáticas y las ciencias experimentales, debido a que su alcance e impacto en la última década ha sido abismal, lo que ha hecho, que esta herramienta en tiempos de pandemia COVID-19 se la haya tenido que implementar como un nuevo recurso intuitivo de enseñanza-aprendizaje. Sin embargo, se concluye que, sigue siendo discutido su uso e implementación, como por ejemplo, que distrae al estudiante de la materia o clase, así también, que es un elemento nocivo, además, de que influye en el comportamiento social del estudiante. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129046.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.