Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30151
Title: Análisis de las competencias digitales de los docentes de Educación General Básica
Authors: Sarango Lapo, Celia Paola
Varela Moreira, Lisken Damiana
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Varela Moreira, L. D. Sarango Lapo, C. P. (2022) Análisis de las competencias digitales de los docentes de Educación General Básica [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30151
Abstract: Abstract: There has been a change in education due to the use of ICT. Therefore, educators should not only be prepared to achieve technological skills, but also be competent in their management in educational practice. The objective of the project is to analyze the digital competencies of 200 teachers of General Basic Education of the Educational Unit "Manuela Cañizares", in the city of Quito, through a quantitative study, with a descriptive, analytical and cross-sectional scope. The instrument used is a questionnaire proposed by Cabero and Palacios (2020b) in Likert scale, to describe digital competencies according to the DigCompEdu framework, which shows a satisfactory reliability of 0.913. It is determined that teachers are at an intermediate level (integrator and expert), experimenting with technologies and integrating them into learning environments in a creative way.It concludes with a proposal aimed at teachers to enhance, update and strengthen the level of digital competence, which can be implemented in other contexts.
Description: Resumen: Se ha producido un cambio en la educación a causa del uso de las TIC.Por lo tanto, los educadoresno solo deben estar preparados para conseguir habilidades tecnológicas, también ser competentes en su manejoen la práctica educativa.El objetivo del proyecto es analizar las competencias digitales de 200docentes de Educación General Básica de la Unidad Educativa Manuela Cañizares , en la ciudad Quito, mediante un estudio cuantitativo, con un alcance descriptivo, analítico y transversal. El instrumento utilizado es un cuestionarioplanteado por Cabero y Palacios (2020)en escala de Likert, para describir las competencias digitales según el marco DigCompEdu, que demuestra unaconfiabilidad satisfactoriade 0,913. Se determina que los docentes están en un nivel intermedio (integrador y experto), experimentandocon las tecnologías e integrándolas en los ambientes de aprendizaje de manera creativa. Seconcluyecon el planteamiento deuna propuesta dirigida a los docentespara potenciar, actualizar y fortalecer el nivel de competencia digital, la misma que se puede implementar en otros contextos.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129211.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Gestión del Aprendizaje Mediado por TIC



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.