Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30215
Title: Identificación de factores de Riesgos Laborales Psicosociales en unainstitución educativa en la ciudad de Quitodurante el año 2021
Authors: Bravo Maldonado, Paola Margarita
Alcívar Mora, Carmen Alexandra
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Alcívar Mora, C. A. Bravo Maldonado, P. M. (2022) Identificación de factores de Riesgos Laborales Psicosociales en unainstitución educativa en la ciudad de Quitodurante el año 2021 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30215
Abstract: Abstract: The main objective of this research is to identify the psychosocial, labor problems and the factors related to these sociodemographic problems of workers in the educational field in the city of Quito. The methodology applied in this research is descriptive, statistical, inductive, analytical, synthetic, quantitative and non-experimental and was carried out through the application of the following instruments: Ad Hoc Questionnaire, Maslach Chronic Occupational Stress Inventory [MBI-GS]; Maslach and Jackson (1986), Copenhagen Psychosocial Questionnaire (CoPsoQ-III), Psychological capital questionnaire (PCQ), Depression, Anxiety and Stress Scales (DASS 21), UCLA Loneliness Scale, Resilience Scale 14 items (RS-14). And the application of a sociodemographic questionnaire applied to 40 teachers from some educational Institutions, which aims to identify the risk factors associated with the workplace. After analyzing the results obtained, it was observed that the relevance of psychosocial risk factors does not affect the health of workers to a greater extent, since the prevention of risks at work is essential for the development of activities and to obtain good results in the productivity and satisfaction of theworkers.
Description: Resumen: El objetivo principal de esta investigación es identificar los problemas psicosocial,laboral y los factores relacionados a estos problemas sociodemográficos de trabajadoresdel ámbito educativa en la ciudad de Quito. La metodología que se aplicó en esta investigación es de tipodescriptivo,estadístico, inductivo, analítico,sintético,cuantitativo no experimental y se la realizómediante la aplicación de los siguientes instrumentos: Cuestionario Ad Hoc, Inventario del Estrés laboral crónico de Maslach [MBI-GS]; Maslach y Jackson (1986), Copenhagen Psychosocial Questionnaire (CoPsoQ-III), Psychological capital questionnaire (PCQ), Escalas de Depresión, Ansiedad y Estrés (DASS 21), Escala de Soledad de UCLA, Escala de Resiliencia 14 ítems (RS-14). Y la aplicación de cuestionario sociodemográfico aplicado a 40 trabajadores educadoresen servicio activo, el cual tiene como objetivo identificar los factores de riesgos asociados al ámbito laboral. Luego de analizar los resultados obtenido, se pudo observar,que la relevancia de los factores psicosociales de riesgo no afecta en mayor medida a la saludde lostrabajadores, ya que la prevención de riesgos en el trabajo es primordial para el desarrollo de las actividades y para obtener buenos resultados en la productividad y satisfacción de los trabajadores.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129279.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.