Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30227
Title: Impacto de las TIC en el desempeño docente durante la pandemia
Authors: Romero Peláez, Audrey Elizabeth
Jaramillo Chuqui, Milton Vicente
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Jaramillo Chuqui, M. V. Romero Peláez, A. E. (2022) Impacto de las TIC en el desempeño docente durante la pandemia [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30227
Abstract: Abstract: The main objective of this research work was to determine the level of use of Information and Communication Technologies (ICT) in the teachers of the Unidad Educativa Fiscomisional Don Bosco de la ciudad de Macas (UEFDB-M) to establish the impact on their performance during the COVID-19 pandemic. The teachers took an impressive turn to face this transition because they did not have the knowledge nor the digital educational resources necessary to continue with the formative process of our students. To verify the proposed objective, a mixed study was conducted on a population of 28 teachers of the Unified General Baccalaureate of the UEFDB-M to whom an interview and an online questionnaire were applied to collect relevant information and perform the analysis of this research. As a final result of the research, two important aspects were obtained, first, that the use of ICT during the pandemic has greatly improved teaching performance and second, that it has allowed the development of digital competencies that most teachers did not have.
Description: Resumen: El objetivo primordial de este trabajo de investigación fue determinar el nivel de uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en los docentes de la Unidad Educativa Fiscomisional Don Bosco de la ciudad de Macas (UEFDB-M) para establecer el impacto en su desempeño durante la pandemia por COVID-19. Los docentes tomaron un giro impresionante para enfrentar esta transición debido a que no contaban con los conocimientos ni con los recursos educativos digitales necesarias para continuar con el proceso formativo de nuestros estudiantes. Para comprobar el objetivo propuesto se realizó un estudio mixto sobre una población de 28 docentes del Bachillerato General Unificado de la UEFDB-M a los que se les aplicó una entrevista y un cuestionario en línea para recolectar información relevante y realizar el análisis de esta investigación. Como resultado final de la investigación se obtuvo dos aspectos importantes, primero que el uso de las TIC durante la pandemia ha mejorado ampliamente el desempeño docente y segundo que ha permitido desarrollar competencias digitales que la mayoría de docentes no los tenían.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129291.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Gestión del Aprendizaje Mediado por TIC



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.