Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30269
Title: Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela General Básica San Andrés
Authors: Ramón Carrión, Edgar Jamil
Tapia Calvopiña, Darío Alexander
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Tapia Calvopiña, D. A. Ramón Carrión, E. J. (2022) Principios del constructivismo en la Propuesta Pedagógica Institucional de la Escuela General Básica San Andrés [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30269
Abstract: Abstract: Education has traditionally been conceived as a vertical process in which students passively receive the knowledge imparted by the teacher. However, there are other contemporary perspectives that allow us to understand education as a more integral and democratic process. The purpose of this research is to analyze the pedagogical proposal based on social constructivism of the San Andrés General Basic School to determine which are the principles of social constructivism that contribute to student learning in this proposal. The research is qualitative in nature and the procedure was based on the analysis of the content of the IPP and its relationship with the principles of constructivism. For this purpose, a bibliographic research of documents, scientific journals, theses, etc., was designed with the objective of basing the analysis on scientific evidence. The results obtained showed that the educational institution has a pedagogical vision focused on constructivism, which allows students to use inquiry as the main tool for knowledge construction; however, certain limitations could also be observed.
Description: Resumen: La educación ha sido tradicionalmente concebida como un proceso vertical en el cual los alumnos reciben de manera pasiva los conocimientos impartidos por el docente. No obstante, existen otras perspectivas contemporáneas que permiten entender a la educación como un proceso más integral y democrático. El presente trabajo de investigación tiene por objetivo analizar la propuesta pedagógica basada en el constructivismo social de la Escuela General Básica San Andrés a fin de determinar cuáles son los principios del constructivismo social que aportan al aprendizaje del estudiante en dicha propuesta. La investigación es de carácter cualitativo y el procedimiento se basó en el análisis del contenido del PPI y su relación con los principios del constructivismo. Para ello se diseñó una investigación bibliográfica de documentos, revistas científicas, tesis, etc., con el objetivo de fundamentar el análisis con evidencia científica. Los resultados obtenidos permitieron evidenciar que la institución educativa cuenta con una visión pedagógica enfocaba en el constructivismo, lo que permite que los estudiantes pueden usar la indagación como principal herramienta de construcción del conocimiento, no obstante, también se pudo observar ciertas limitantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129335.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.