Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30322
Title: La infografía como estrategia didáctica para mejorar la comprensión lectora enniños de básica elemental
Authors: Vacacela Medina, Carlos María
Jiménez Calva, Gladys, Rocío
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2022
Citation: Jiménez Calva, G. R. Vacacela Medina, C. M. (2022) La infografía como estrategia didáctica para mejorar la comprensión lectora enniños de básica elemental [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/20.500.11962/30322
Abstract: Abstract: Infographics are an effective means to present information in a summarized and organized way, using text and images to explain a topic, it is used in different ways in the professional field. Considering the needs of virtual learning environments, this research aimed to integrate them as a means to improve reading comprehension in elementary school students, who have presented adaptation difficulties and with whom it is necessary to maintain attention and motivation in class time, supported by different didactic strategies. 37 students participated in the study, an instrument was applied that measures the three levels of reading comprehension: literal, inferential and critical, showing significant improvements ranging from 12.43% to 17.57%. The levels of perception about the use of infographics in the classes were also verified with 19 questions that considered the intellectual benefits, life skills and assets, obtaining in all cases a score above 70%. Demonstrating that the use of infographics positively influences students' skills and improves reading comprehension.
Description: Resumen: Las infografías sonun medio efectivo para la presentación de información de forma resumida y organizada,utiliza texto e imágenes para explicar un tema, es utilizada en distintas maneras en el ámbitoprofesional. Considerandolas necesidades delos entornos de aprendizajevirtual, la presente investigación tuvo como objetivo integrarlas como medio para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de educación básica elemental, quienes han presentado dificultades de adaptación y con quienes se necesitamantener la atencióny la motivaciónen la hora clase,apoyados en distintas estrategias didácticas. En el estudio participaron 37 estudiantes,se aplicó un instrumento que mide los tres niveles de comprensión lectora: literal, inferencial y crítico, evidenciando mejoras significativas que van desde el 12,43%hasta17,57%. Se constató también los niveles de percepción sobre el uso de la infografíaen las clasescon 19 preguntasque consideraron lo intelectual, habilidades para la vida y beneficios activos,obtuvouna valoración superior al 70% en todos los casos. Evidenciando que el uso de la infografía influye positivamente en las habilidades de los estudiantes y mejora la comprensión lectora.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=129387.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.