Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70068
Title: | Desarrollo Integral de Competencias en Educación Financiera en Estudiantes de Tercero de Bachillerato de la Unidad Educativa Fiscomisional Salesiana Sánchez y Cifuentes Año 2024 |
Authors: | Salas Tenesaca, Eulalia Elizabeth Espinosa Andrade, Paul Andres |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Espinosa Andrade, P. A. Salas Tenesaca, E. E. (2025) Desarrollo Integral de Competencias en Educación Financiera en Estudiantes de Tercero de Bachillerato de la Unidad Educativa Fiscomisional Salesiana Sánchez y Cifuentes Año 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70068 |
Abstract: | Abstract: This study analyzes the importance of financial education in third year high school students of the Unidad Educativa Fiscomisional Salesiana Sánchez y Cifuentes, through the evaluation of their financial competencies before and after the educational workshop My Financial Architecture . This workshop was designed to improve knowledge in budgeting, savings, debt and investment. In the initial diagnostic phase, students demonstrated a limited understanding of basic financial concepts, with an average score of 48.52%. After participating in the workshop, their performance showed a significant improvement, reaching an average of 56.40%. In particular, the financial well-being construct showed an improvement from 36.64% to 47.33%. Despite these positive results, there are still areas to be strengthened in the financial education process. This demonstrates the need to integrate financial topics into educational programs to prepare students for responsible resource management and informed decision making, thus contributing to their integral development and long-term economic wellbeing. |
Description: | Resumen: Este estudio analiza la importancia de la educación financiera en los estudiantes de tercero de bachillerato de la Unidad Educativa Fiscomisional Salesiana Sánchez y Cifuentes, mediante la evaluación de sus competencias financieras antes y después del taller educativo "Mi Arquitectura Financiera". Este taller fue diseñado para mejorar conocimientos en presupuesto, ahorro, deuda e inversión. En la fase inicial de diagnóstico, los estudiantes demostraron un limitado entendimiento de conceptos financieros básicos con un puntaje promedio del 48.52%. Tras participar en el taller, su desempeño mostró una mejora significativa alcanzando un promedio del 56.40%. En particular, el constructo de bienestar financiero evidenció un avance del 36.64% al 47.33%. A pesar de estos resultados positivos, persisten áreas por fortalecer en el proceso de educación financiera. Esto evidencia la necesidad de integrar temas financieros en los programas educativos para preparar a los estudiantes en la gestión responsable de recursos y la toma de decisiones informadas, contribuyendo así a su desarrollo integral y bienestar económico a largo plazo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146302.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Finanzas |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.