Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70469
Title: | Principios pedagógicos que sustenta el desarrollo de la práctica profesional en educación básica |
Authors: | Campoverde Jumbo, Rosa Elena Merchán Chávez, Edgar Alcides |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Merchán Chávez, E. A. Campoverde Jumbo, R. E. (2025) Principios pedagógicos que sustenta el desarrollo de la práctica profesional en educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70469 |
Abstract: | Abstract: The present research has focused on the study of the pedagogical principles of the plans of the students of the Basic Education career of the Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL) who are doing their pre-professional practices in the School of Basic Education Ciudad de Loja . However, of all the plans resulting from these internships during the 2022-2023 school year, only a sample of 10 plans for the subjects of mathematics and language and literature was taken. The general objective is to verify/analyze the principles underlying the micro-planning carried out by the practitioners. The observation guides were the instruments used to collect descriptive qualitative information, which was transformed into quantitative data by means of Excel matrices. For the above, evaluations were assigned on the fulfillment of the principles within the micro-plannings. Therefore, the conclusions are the result of the observation and description of the relationship between theory and practice in the teaching-learning processes implemented by university students in their professional practices. |
Description: | Resumen: La presente investigación se ha centrado en el estudio de los principios pedagógicos de las planificaciones de los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL) que se encuentran realizando sus prácticas preprofesionales en la Escuela de Educación Básica Ciudad de Loja . Ahora bien, de todas las planificaciones resultantes de dichas prácticas durante el año lectivo 2022-2023, solo se tomó una muestra de 10 planificaciones de las materias de matemáticas y lengua y literatura. El objetivo general es verificar y analizar los principios que sustentan las microplanificaciones realizadas por los practicantes. Las guías de observación fueron los instrumentos que sirvieron para recolectar información cualitativa de tipo descriptiva, la cual se transformó en datos cuantitativos mediante matrices en Excel. Para lo anterior se asignó valoraciones sobre el cumplimiento de los principios dentro de las microplanificaciones. De esta manera, las conclusiones son producto de la observación y la descripción de la relación entre lo teórico y práctico en los procesos de enseñanza-aprendizaje que implementaron los estudiantes universitarios en sus prácticas profesionales. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145884.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.