Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70475
Title: | Principios pedagógicos que sustenta la práctica docente en educación básica |
Authors: | Ramírez González, Antonio Arquímides Quezada Idrovo, Ariana Lizbeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Quezada Idrovo, A. L. Ramírez González, A. A. (2025) Principios pedagógicos que sustenta la práctica docente en educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70475 |
Abstract: | Abstract: This study focuses on analyzing the pedagogical principles that support micro-curricular planning in the pre-professional practice of students in the Basic Education program at Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). The main objective was to verify how these principles are reflected in the plans developed within the framework of Practicum II. The research follows a quantitative descriptive approach under the positivist paradigm. A theoretical and motivated sampling was used to select 10 micro-curricular plans from various curricular areas of the 2016 National Curriculum. The instruments employed included two documentary observation guides with a Likert scale, designed to evaluate objectives, didactic strategies, and pedagogical principles based on the ERCA model. The analysis reveals that the plans meet the established pedagogical principles and curricular elements, aligning with the guidelines of the Ministry of Education and the demands of teacher training. The results emphasize the importance of integrating robust pedagogical approaches and effective curricular practices in teacher training to ensure inclusive and high-quality education. |
Description: | Resumen: El presente estudio se centra en analizar los principios pedagógicos que sustentan la planificación micro curricular en la práctica preprofesional de los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). El objetivo principal fue verificar cómo estos principios se reflejan en las planificaciones elaboradas en el marco del Prácticum II. La investigación sigue un enfoque cuantitativo de tipo descriptivo, bajo el paradigma positivista. Se utilizó un muestreo teórico y motivado para seleccionar 10 planificaciones micro curriculares de diversas áreas curriculares del Currículo Nacional 2016. Los instrumentos empleados fueron dos guías de observación documental con escala Likert, diseñadas para evaluar objetivos, estrategias didácticas y principios pedagógicos basados en el modelo ERCA. Los análisis revelan que las planificaciones cumplen con los principios pedagógicos y elementos curriculares establecidos, destacándose su alineación con los lineamientos del Ministerio de Educación y las exigencias de la formación docente. Los resultados destacan la importancia de integrar enfoques pedagógicos sólidos y prácticas curriculares efectivas en la formación docente para garantizar una educación inclusiva y de calidad. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145890.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.