Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70508
Title: El relato social gráfico como estrategia de enseñanza-aprendizaje del realismo social ecuatoriano
Authors: Martínez de Lara, Ángel
Peña Chalán, Jayder Alonso
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Peña Chalán, J. A. Martínez de Lara, Á. (2025) El relato social gráfico como estrategia de enseñanza-aprendizaje del realismo social ecuatoriano [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70508
Abstract: Abstract: A graphic story, represented in: graphic novels, comics, story telling, or manga, is an effective tool to show social realism, in that it allows stories and social realities to be presented feom the past and present in a visual form. The present investigation intends to evaluate the effectivity of the graphic story as a valuable resource to teach social realism as a literary current in the classroom. The information of both categories is presented along with the relationship between them for the implementation of an educational proposal focused on students in the second year of high school. A qualitative, descriptive and bibliographic methodology is established for the research, with the purpose of sustaining the research in this field. In addition, the systematic and rigorous analysis of bibliographic information from various reliable sources made this research reliable and valid. It is concluded that the graphic story is an effective tool to teach social realism, as it allows cultural, political, and historical reflection, and the visual alphabetization. It's use can improve comprehension, motivation and creativity in students.
Description: Resumen: El relato gráfico, representado en: novela gráfica, cómic, storytelling o manga, es una herramienta efectiva para enseñar Realismo Social, puesto que permite presentar historias y realidades sociales del pasado y presente de forma visual. La presente investigación pretende evaluar la efectividad del relato gráfico como un recurso valioso para enseñar la corriente literaria del Realismo Social en las aulas escolares. Se presenta la información de las dos categorías y la relación de las mismas para la implementación de una propuesta didáctica enfocada en los estudiantes del segundo de bachillerato. Para la investigación se establece una metodología cualitativa, descriptiva y bibliográfica, con el propósito de sustentar la investigación en este campo. Además, el análisis sistemático y riguroso de información bibliográfica de diversas fuentes confiables permitió que esta investigación tenga fiabilidad y validez. Se concluye que el relato gráfico es una herramienta efectiva para enseñar Realismo Social, ya que permite la reflexión cultural, política e histórica y la alfabetización visual y su uso puede mejorar la comprensión, la motivación y la creatividad en los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145422.TITN.
Appears in Collections:Licenciado en Ciencias de la Educación mención Lengua y Literatura



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.