Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70539
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Ramírez Lozada, Mónica Beatríz
Ramírez Benalcázar, Joselyn Andrea
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Ramírez Benalcázar, J. A. Ramírez Lozada, M. B. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70539
Abstract: Abstract: This study analyzes the key aspects of the pre-professional practice planning in the Basic Education program at UTPL, focusing on the theoretical foundations and pedagogical principles that support it. The lack of clarity in these aspects can influence the quality of teacher training. The general objective was to verify the pedagogical principles underlying the pre- professional practice plans developed by students in the Basic Education program at UTPL. A quantitative approach was used, following a descriptive methodology, to analyze the pre- professional practice planning documents created by the students in this program. The results highlight that the foundations of the pre-professional practice focus on the theory-practice connection, prioritizing integral education, inclusion, and equity. A pedagogical approach centered on meaningful learning, personalized teaching, and formative assessment was also evident. It is concluded that the planning of pre-professional practices strengthens key competencies in future teachers, promoting inclusive teaching adapted to diversity.
Description: Resumen: Este estudio analiza los aspectos clave de la planificación de las prácticas preprofesionales en la carrera de Educación Básica de la UTPL, enfocándose en los fundamentos teóricos y principios pedagógicos que la sustentan. La falta de claridad en estos aspectos puede influir en la calidad de la formación docente. El objetivo general fue verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la UTPL. Se utilizó un enfoque cuantitativo, siguiendo una metodología descriptiva, para analizar los documentos de planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica. Los resultados destacan que los fundamentos de la práctica preprofesional se enfocan en la vinculación teoría-práctica, priorizando la formación integral, la inclusión y la equidad. También se evidenció un enfoque pedagógico centrado en el aprendizaje significativo, la personalización de la enseñanza y la evaluación formativa. Se concluye que la planificación de las prácticas preprofesionales refuerza competencias clave en los futuros docentes, promoviendo una enseñanza inclusiva y adaptada a la diversidad.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145424.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.