Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70639
Title: Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años
Authors: Guayasamín Mogrovejo, Mateo Nicolás
Ramón Correa, Evelyn Lilibeth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Ramón Correa, E. L. Guayasamín Mogrovejo, M. N. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70639
Abstract: Abstract: This research analyzes the relationship between the family and the school at the Escuela de Educación Básica 18 de Noviembre at the initial level, with the objective of strengthening this link through strategies that foster communication and the participation of parents and teachers. The study was carried out in the institution ... with the participation of ten parents and ten teachers. A mixed methodological approach combining quantitative and qualitative tools was used, with structured questionnaires to participants, as well as interviews and classroom observations. Through this process, positive aspects were identified, such as infrastructure and extracurricular activities, but also important challenges, such as lack of effective communication and limited access to educational resources by families. The results show that parents' participation in their children's education is low and that there is a need to strengthen the relationship with the school, highlighting the need to implement strategies adapted to the socio-cultural context of each community to achieve closer collaboration between the family and the school, thus favoring the integral development of children.
Description: Resumen: Esta investigación analiza la relación entre la familia y la escuela en la Escuela de Educación Básica 18 de Noviembre en el nivel inicial, con el objetivo de fortalecer este vínculo mediante estrategias que fomenten la comunicación y la participación de los padres y docentes. El estudio se llevó a cabo en la institución con la participación de diez padres de familia y diez docentes. Se utilizó un enfoque metodológico mixto que combinó herramientas cuantitativas y cualitativas, con cuestionarios estructurados a los participantes, además de entrevistas y observaciones en el aula. A través de este proceso, se identificaron aspectos positivos, como la infraestructura y las actividades extracurriculares, pero también desafíos importantes, como la falta de comunicación efectiva y el limitado acceso a recursos educativos por parte de las familias. Los resultados evidencian que la participación de los padres en la educación de sus hijos es baja y que se requiere fortalecer la relación con la escuela, resaltando la necesidad de implementar estrategias adaptadas al contexto sociocultural de cada comunidad para lograr una colaboración más estrecha entre la familia y la escuela, favoreciendo así el desarrollo integral de los niños.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145464.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.