Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70722
Title: Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años
Authors: Rentería Tituaña, Katty Vanessa
Quinduisaca Chillogalli, Fanny Patricia
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Quinduisaca Chillogalli, F. P. Rentería Tituaña, K. V. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70722
Abstract: Abstract: This thesis focuses on analyzing the relationship between family and school in children between the ages of three and five years old; in order to assess the scope of this phenomenon in the educational field, a bibliographic review is necessary to analyze different scientific perceptions that contribute to understand the problem and apply it in the real context. By means of a mixed methodology, it was possible to explore qualitative and quantitative aspects that were happening in the environment; through a questionnaire that was applied to teachers of three different educational institutions and parents of an educational unit, positive results were obtained that indicate that there is a correlation between these two social agencies; the importance of this research allows understanding, improving and innovating processes to strengthen the relationship between parents and school that contribute significantly to the development and education of the second childhood. The conclusions provide relevant aspects for future research and for schools to become aware of the importance of maintaining positive relationships between all members of the educational community.
Description: Resumen: El presente trabajo de titulación se enfoca en analizar la relación que existe entre familia y escuela en niños de tres a cinco años, para valorar el alcance de este fenómeno en el campo educativo es necesario una revisión bibliográfica misma que permite analizar diferentes percepciones científicas que contribuyen a entender la problemática y aplicarla en el contexto real. Por medio de una metodología mixta se logró cavilar aspectos cualitativos y cuantitativos que sucedían en el entorno; a través de un cuestionario que se aplicó a docentes de tres diferentes instituciones educativas y padres de familias de una unidad educativa, se obtuvo resultados positivos que indican que existe una correlación entre estas dos agencias sociales; la importancia de la presente investigación permite entender, mejorar e innovar procesos para fortalecer la relación entre padres y escuela que contribuyen significativamente al desarrollo y educación de la segunda infancia. Las conclusiones brindan aspectos relevantes para futuras investigaciones y para que los planteles educativos se sensibilicen sobre la importancia de mantener relaciones positivas entre todos los integrantes de la comunidad educativa.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145480.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.