Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70735
Title: Principios Pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Quichimbo, Fabian Alfredo
Maldonado Encalada, Luisa Maricela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Maldonado Encalada, L. M. Quichimbo, F. A. (2025) Principios Pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70735
Abstract: Abstract: In the educational field, the pre-professional teaching practice constitutes a fundamental element that determines the quality of the teaching-learning process, which includes a series of activities that take place in the classroom environment and are fundamental for teacher training. Therefore, the present research aims to verify the pedagogical principles that support the planning of pre-professional practices developed by students of the Basic Education career of the Universidad Técnica Particular de Loja. In order to comply, a methodological design with a deductive approach and a quantitative methodological route of descriptive type was used, where 12 micro curricular planning of different areas of the National Curriculum 2016 were examined. The findings allowed establishing that the micro-curricular plans stand out for their coherence in objectives, strategies, evaluation criteria and critical analysis, but present limitations in skills with performance criteria, contextualized resources, lack of innovation in activities and depth in evaluation, so they need to improve in the integration of previous and new knowledge, as well as in the connection of learning with students' experiences.
Description: Resumen: En el ámbito educativo, la práctica preprofesional docente constituye un elemento fundamental que determina la calidad del proceso de enseñanza-aprendizaje, que comprende una serie de actividades que tienen lugar en el entorno del aula y son fundamentales para la formación docente. Por ello, la presente investigación tiene como objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de las prácticas preprofesionales elaboradas por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja. Para dar cumplimiento se ha empleado un diseño metodológico con un enfoque deductivo y una ruta metodológica cuantitativa de tipo descriptivo, donde se examinaron 12 planificaciones micro curriculares de diferentes áreas del Currículo Nacional 2016. Los hallazgos permitieron establecer que las planificaciones microcurriculares destacan por su coherencia en objetivos, estrategias, criterios de evaluación y análisis crítico, pero presentan limitaciones en destrezas con criterios de desempeño, recursos contextualizados, carecen de innovación en actividades y profundidad en la evaluación, por lo que, necesitan mejorar en la integración de saberes previos y nuevos, así como en la conexión del aprendizaje con experiencias de los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146366.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.