Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70833
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica
Authors: Parra Celi, Nora Esperanza
Torres Campoverde, Katherine Stefanny
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Torres Campoverde, K. S. Parra Celi, N. E. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en educación básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70833
Abstract: Abstract: The purpose of this article is to verify and evaluate the application of the pedagogical principles that support the pre-professional practice plans prepared by students of the Basic Education career. A mixed-approach method was adopted that combines quantitative and qualitative methods in order to comprehensively understand the phenomenon investigated. Through an analysis, the alignment of these plans with the pedagogical principles established in the curricular framework of the career was evaluated. ten plans, of which five corresponded to mathematics and five to language and literature. The results obtained through this study show a solid correspondence between the practice plans prepared by future teachers and the fundamental pedagogical principles that support the curriculum of the Basic Education career at UTPL. This study provides valuable information on the initial training of teachers and highlights the importance of continuous reflection on pedagogical practice. However, the findings indicate the need to strengthen the initial and continuous training of teachers to improve the quality of education.
Description: Resumen: El presente artículo tiene como objetivo verificar y evaluar la aplicación de los principios pedagógicos que sustentan las planificaciones de las prácticas preprofesionales elaboradas por los estudiantes de la carrera de Educación Básica. Se adoptó un método con enfoque mixto que combina métodos cuantitativos y cualitativos con la finalidad de comprender de manera integral el fenómeno investigado, mediante un análisis se evaluó la alineación de estas planificaciones con los principios pedagógicos establecidos en el marco curricular de la carrera, diez planificaciones, de ellas cinco de correspondían a matemáticas y cinco de lengua y literatura, los resultados obtenidos a través de este estudio evidencian una sólida correspondencia entre las planificaciones de práctica elaboradas por los futuros docentes y los principios pedagógicos fundamentales que sustentan el currículo de la carrera de Educación Básica de la UTPL. Este estudio aporta valiosa información sobre la formación inicial de docentes y resalta la importancia de una continua reflexión sobre la práctica pedagógica, pese a esto los hallazgos señalan la necesidad de fortalecer la formación inicial y continua del profesorado para mejorar la calidad de educación.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145506.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Ciencias de la Educación



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.