Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70860
Title: | Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años |
Authors: | Tamay Ochoa, Jhanet Marisol Rodríguez Fajardo, Silvana Elizabeth |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Rodríguez Fajardo, S. E. Tamay Ochoa, J. M. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70860 |
Abstract: | Abstract: The research work addresses the family-school relationship in children aged 3 to 5 years, highlighting the importance of collaboration to promote comprehensive development. The family represents the first learning environment, where children develop values and skills, while the school complements and strengthens learning. The methodology used was a mixed approach, using questionnaires that were directed to parents and teachers to evaluate their perception of said relationship. The results showed a high level of teacher involvement, however, limitations were identified in the integration of technology and support and resources for the family. Likewise, the active participation of parents improves academic performance and strengthens emotional bonds. The research aims to strengthen the family-school relationship in early education institutions through innovative strategies that promote communication and participation. In conclusion, collaborative work between school and family is essential for the educational success and socio-emotional well-being of children, contributing to development. |
Description: | Resumen: El trabajo de investigación aborda la relación familia - escuela en niños y niñas de 3 a 5 años, resaltando la importancia de la colaboración para impulsar el desarrollo integral. La familia representa el primer entorno de aprendizaje, donde los niños desarrollan valores y habilidades, mientras que la escuela complementa y fortalece los aprendizajes. La metodología empleada fue de enfoque mixto, utilizando cuestionarios que estaban dirigidos a padres de familia y docentes para evaluar su percepción sobre dicha relación. Los resultados evidenciaron un alto nivel de implicación docente, sin embargo, se identificó limitaciones en la integración de la tecnología y apoyo y recursos para la familia. Así mismo, la participación activa de los padres mejora el rendimiento académico y fortalece los vínculos emocionales. La investigación tiene como objetivo, fortalecer la relación familia escuela en las instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y participación. En conclusión, el trabajo colaborativo entre la escuela y la familia es fundamental para el éxito educativo y el bienestar socioemocional de los infantes, contribuyendo al desarrollo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145519.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.