Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70915
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica |
Authors: | Quintanilla Noboa, Aida Bolivia Asitimbay Guzmán, Cristina Fernanda |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Asitimbay Guzmán, C. F. Quintanilla Noboa, A. B. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70915 |
Abstract: | Abstract: The objective of the research is to verify the pedagogical principles that support the planning of pre-professional practice developed by the students of the Basic Education program at the Private Technical University of Loja. The research was of a deductive type with a quantitative methodological route of a descriptive type, the data obtained through observational guides, the analysis of the selected plans prepared by the students in Practicum II was carried out. The results were analyzed in an interpretive manner by the researcher. This work provides a practical model that integrates theory and practice, aimed at strengthening the construction of key competencies in students. In addition, useful theories are highlighted to adapt planning to contextual needs, optimizing available educational resources and promoting the active participation of teachers and students. |
Description: | Resumen: El objetivo de la investigación es verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja. La investigación fue de tipo deductivo con una ruta metodológica cuantitativa de tipo descriptivo, los datos obtenidos a través de guías observacionales se realizó el análisis de las planificaciones seleccionadas elaboradas por los estudiantes en Prácticum II. Los resultados fueron analizados de manera interpretativa por la investigadora, este trabajo aporta un modelo práctico que integra teoría y práctica, orientado a fortalecer la construcción de competencias clave en los estudiantes. Además, se destacan teorías útiles para adaptar las planificaciones a las necesidades contextuales, optimizando los recursos educativos disponibles y promoviendo la participación activa de docentes y estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146456.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.