Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70969
Title: Análisis del impacto de la política pública educativa post pandemia en Guayaquil
Authors: Villavicencio Guevara, Jaime Rodrigo
Aguayo Barba, Peggy Emilene
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Aguayo Barba, P. E. Villavicencio Guevara, J. R. (2025) Análisis del impacto de la política pública educativa post pandemia en Guayaquil [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/70969
Abstract: Abstract: The study problem is based on the post-pandemic educational public policy in Guayaquil in accordance with the articles of the National Constitution of Ecuador. Therefore, the general objective is to analyze the post-pandemic educational public policy in Guayaquil to strengthen teacher training on the application of teaching strategies in technology. The methodology used is the qualitative and historical and empirical approach to explore and describe the problem, supported by bibliographic research to examine the lack of post-pandemic educational public policies in the public institutions of Guayaquil and as an interview instrument. which is used through non-probabilistic sampling of 4 education experts. Through the results, it was obtained that the transformation that the implementation of public policies in education has had during the pandemic generated some aspects, resulting in complicated teaching development for teachers, arising challenges that are difficult to handle, given that access to Technology, being somewhat unstable, allows educational quality to be negative. The strengthening of teachers based on their training in the application of tactics was almost non-existent, because many lacked knowledge in the management of platforms, therefore, the development of interactive classes became inefficient for the student.
Description: Resumen:La problemática de estudio se basa en la política pública educativa post pandemia en Guayaquil de acorde a los artículos de la Constitución Nacional del Ecuador. Por ende, se tiene como objetivo general analizar la política pública educativa post pandemia en Guayaquil para fortalecer la formación en los docentes sobre la aplicación de estrategias didácticas en la tecnología. La metodología, que se utiliza es el enfoque cualitativo e histórico y el empírico para explorar y describir la problemática, apoyado de la investigación bibliográfica para examinar la carencia de políticas públicas educativas post pandemia en las instituciones públicas de Guayaquil y como instrumento de la entrevista, la cual se emplea por medio de un muestreo no probabilístico a 4 expertos en educación. Por medio de los resultados, se obtuvo que la transformación que ha tenido la implementación de políticas públicas en la educación durante la pandemia generó algunos aspectos, resultando complicado en desarrollo de enseñanza para los docentes, surgiendo retos difíciles de conllevar, dado que el acceso a la tecnología al ser algo inestable, permite que la calidad educacional sea negativa. El fortalecimiento de los docentes en base a su formación sobre aplicación de tacticas, fue casi nula, debido que muchos carecían de conocimiento en el manejo de plataformas, por lo tanto, el desarrollo de las clases interactivas se tornaba poco eficientes, para el estudiante.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146557.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Ciencias Políticas con mención en Políticas Públicas



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.