Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71047
Title: | Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años |
Authors: | Villarroel Dávila, Paola Carina Carrillo Bautista, Mireya Aracely |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Carrillo Bautista, M. A. Villarroel Dávila, P. C. (2025) Relación familia-escuela en niños y niñas de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71047 |
Abstract: | Abstract: The harmonious relationship between family and school is a key factor that contributes to the academic success of students. The objective is focused on strengthening the family-school connection in early education institutions through innovative strategies that promote communication and participation among its members. The design of this work was guided by scientific research with a mixed approach, meaning qualitative, as it is supported by theoretical foundations, and quantitative, as a survey was conducted with 10 parents from level 2 and 10 teachers to examine family-school relationships. The findings highlight key areas for improvement in the family-school relationship, such as increasing parental inclusion in extracurricular activities organized by the institution, optimizing the provision of educational resources for families to reinforce learning at home, and addressing deficiencies in emotional support processes. It is necessary to implement workshops that foster a positive classroom environment and actively involve parents to achieve better results. |
Description: | Resumen: El ambiente armonioso entre la familia y escuela es un factor primordial que contribuye al buen rendimiento académico de los estudiantes, el objetivo se centra en fortalecer la relación familia - escuela en las instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y participación entre sus miembros. El diseño de este trabajo se guío por una investigación científica, que mantiene un enfoque mixto, es decir, cualitativo porque es respaldado con fundamentos teóricos y cuantitativo porque se aplicó una encuesta a 10 padres de familia del subnivel 2 y 10 docentes, para examinar las relaciones familia-escuela. Los hallazgos, denotan que hay áreas clave por mejorar en la relación familia-escuela, como la inclusión de los padres en las actividades extracurriculares organizadas por la institución, la optimización de la provisión de recursos educativos destinados a las familias para reforzar en el hogar los aprendizajes adquiridos y deficiencias en el proceso de apoyo emocional. Siendo necesario implementar talleres que proporcionen un buen ambiente en el aula y que involucren a los padres para obtener mejores resultados. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145642.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.