Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71246
Title: | Conocimiento y percepción de la población de Cuenca sobre el Jardín Botánico de Cuenca |
Authors: | Guzmán Ordóñez, Lucía Teresa Llivicura Tacuri, Cristina Alexandra |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Llivicura Tacuri, C. A. Guzmán Ordóñez, L. T. (2025) Conocimiento y percepción de la población de Cuenca sobre el Jardín Botánico de Cuenca [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71246 |
Abstract: | Abstract: The Cuenca Botanical Garden is a key space for biodiversity conservation and environmental education. However, the results of this study reveal that a large portion of the population is unaware of its existence and location, which limits its impact and visitor numbers. Through surveys and interviews, it was evident that those who have visited the garden positively value their experience, highlighting its importance for ecosystem preservation and ecological awareness. However, they also pointed out areas for improvement, such as signage, infrastructure, and the provision of educational activities. The correlation between visitor awareness and satisfaction suggests that greater awareness would strengthen community perception and engagement. In this regard, strategies are proposed to improve communication, optimize infrastructure, and strengthen educational and community engagement programs. These actions will consolidate the Cuenca Botanical Garden as a benchmark in environmental conservation and education, ensuring its long-term sustainability and relevance. |
Description: | Resumen:El Jardín Botánico de Cuenca es un espacio clave para la conservación de la biodiversidad y la educación ambiental. Sin embargo, los resultados de este estudio revelan que gran parte de la población desconoce su existencia y ubicación, lo que limita su impacto y la afluencia de visitantes. A través de encuestas y entrevistas, se evidenció que quienes han visitado el jardín valoran positivamente su experiencia, destacando su importancia para la preservación del ecosistema y la sensibilización ecológica. No obstante, también señalaron aspectos a mejorar, como la señalización, la infraestructura y la oferta de actividades educativas. La correlación entre el nivel de conocimiento y la satisfacción de los visitantes sugiere que una mayor difusión fortalecería la percepción y el compromiso de la comunidad. En este sentido, se proponen estrategias para mejorar la comunicación, optimizar la infraestructura y fortalecer los programas educativos y de participación comunitaria. Estas acciones permitirán consolidar al Jardín Botánico de Cuenca como un referente en conservación y educación ambiental, garantizando su sostenibilidad y relevancia a largo plazo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146183.TITN. |
Appears in Collections: | Magister en Recursos Naturales con mención en Manejo y Preservación de Recursos Naturales |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.