Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71298
Title: Gamificación utilizando Kahoot para la enseñanza de números racionales en estudiantes de noveno año de Educación General Básica
Authors: Ruiz Ordóñez, Diego Vinicio
Pupiales Morales, Karina Stephanie
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Pupiales Morales, K. S. Ruiz Ordóñez, D. V. (2025) Gamificación utilizando Kahoot para la enseñanza de números racionales en estudiantes de noveno año de Educación General Básica [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71298
Abstract: Abstract: The research entitled Gamification using Kahoot! for the teaching of rational numbers seeks to guide the role played by the teacher and translate it into meaningful learning that students should have. This research implements the gamification strategy Kahoot! where through it is demonstrated that it is possible to capture the attention of students, awaken the taste and interest in the topic of rational numbers. It is one of the tools that demonstrates the development of activities in a dynamic and fun way where the teacher can create questionnaires according to the level of difficulty that he/she considers pertinent, it is not only a challenge for the students, it is also a challenge for the teachers since they must be trained in content, pedagogy and technology. To approach the research, a quasi-experimental design quantitative approach was used. Data were collected through pretest and posttest from a sample of 36 participants. Subsequently, the results were analyzed using the Chi-square technique, where it was proved that the implementation of Kahoot! in the teaching of rational numbers improves students' academic performance.
Description: Resumen: La investigación titulada Gamificación utilizando Kahoot! para la enseñanza de números racionales busca orientar el rol que desempeña el docente y plasmarlo en el aprendizaje significativo que deben tener los estudiantes. Esta investigación implementa la estrategia de gamificación Kahoot! donde a través de ella se demuestra que es posible captar la atención de los estudiantes, despertar el gusto y el interés por el tema de números racionales. Es una de las herramientas que demuestra el desarrollo de actividades de una forma dinámica y divertida donde el docente puede crear cuestionarios según el nivel de dificultad que lo crea pertinente, no solamente es un desafío para los estudiantes, lo es también para los docentes ya que deben estar capacitados en contenido, pedagogía y tecnología. Para abordar la investigación, se utilizo un enfoque cuantativo de diseño cuasiexperimental. Los datos fueron recolectados mediante pretest y postest de una muestra de 36 participantes. Posteriormente, los resultados fueron analizados utilizando la técnica de Chi-cuadrado, donde se comprueba que la implementación de Kahoot! en la enseñanza de números racionales mejora el rendimiento académico de los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145914.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.