Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71395
Title: | The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom setting |
Authors: | Gómez González, Marcela Tatiana Guzmán Muñoz, María de los Ángeles |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Guzmán Muñoz, M. D. L. Á. Gómez González, M. T. (2025) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom setting [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71395 |
Abstract: | Abstract: This research analyzes the impact of using authentic materials via WhatsApp on teaching listening skills in English as a foreign language (EFL) in an out-of-classroom setting. It also explores students' perceptions and the benefits of its implementation among second-year high school students at a public school in Babahoyo. A mixed-methods approach was used, combining qualitative and quantitative methods to collect data from a population of 20 students. The instruments included perception surveys, six observation sheets, and an interview with the students' English teacher. The results suggest that the use of authentic materials via WhatsApp has been beneficial in teaching listening skills. The advantages of the platform support student learning, especially because the content was largely engaging and relevant. Students' ability to respond to interventions demonstrated high levels of comprehension and engagement. Consequently, students' positive response to authentic material indicates greater attention to the questions posed, highlighting its effectiveness in improving learning outcomes in EFL listening skills. The research concludes that WhatsApp, when used with engaging content, improves students' listening skills and learning experience. |
Description: | Resumen:Esta investigación analiza el impacto del uso de material auténtico a través de WhatsApp en la enseñanza de habilidades auditivas en inglés como lengua extranjera (EFL) en un entorno fuera del aula. También explora las percepciones de los estudiantes y los beneficios de su implementación en estudiantes de Segundo de Bachillerato en un colegio público de Babahoyo. Se utilizó un enfoque de métodos mixtos, combinando métodos cualitativos y cuantitativos para recolectar datos de una población de 20 estudiantes. Los instrumentos incluyeron encuestas de percepción, seis hojas de observación y una entrevista con el profesor de inglés de los estudiantes. Los resultados sugieren que el uso de material auténtico a través de WhatsApp ha sido beneficioso para enseñar habilidades auditivas. Las ventajas de la plataforma apoyan el aprendizaje de los estudiantes, especialmente debido a que el contenido fue mayormente atractivo y relevante. La capacidad de los estudiantes para responder a las intervenciones demostró altos niveles de comprensión y participación. En consecuencia, la respuesta positiva de los estudiantes al material auténtico indica mayor atención a las preguntas planteadas, destacando su efectividad para mejorar los resultados de aprendizaje en la competencia auditiva en EFL. La investigación concluye que WhatsApp, cuando se utiliza con contenido atractivo, mejora las habilidades auditivas y la experiencia de aprendizaje de los estudiante. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144705.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.