Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71396
Title: Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program
Authors: Espinoza Celi, Verónica Soledad
Valencia Marcillo, Silvia María
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Valencia Marcillo, S. M. Espinoza Celi, V. S. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71396
Abstract: Abstract: This paper, entitled "Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teacher Training Program," aims to reflect and analyze the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional practices carried out as an English language teacher. This study used a qualitative research method that included descriptive and reflective approaches. Written reports from two practicum students were used for this study, both as a classroom observer and as the main classroom teacher. Through the systematic exploration and application of teaching practices, the pre-service educators gained experience in planning, linguistic aspects, learning management, and methodology. In conclusion, these aspects of language indicate a strong relationship between them in the EFL classroom. The study examines how these factors interact to form effective instructional practices, highlighting their importance in creating a dynamic learning environment in English as a foreign language. foreign. In addition, strategies are identified to improve teaching effectiveness, highlighting the role of reflection in ongoing professional growth and the development of student-centered approaches.
Description: Resumen:El presente trabajo, titulado "Sistematización de Experiencias Pedagógicas en el Programa de Formación Docente de Inglés como Lengua Extranjera, tiene como objetivo reflexionar y analizar los aspectos pedagógicos positivos y negativos de las prácticas preprofesionales realizadas como docente de inglés. Este estudio utilizó un método de investigación cualitativo que incluyó enfoques descriptivos y reflexivos. Para este trabajo se utilizaron informes escritos de dos Practicum, tanto como observador de la clase, así como docente principal del aula. A través de la exploración y aplicación sistemática de prácticas docentes, los futuros educadores adquirieron experiencia en aspectos de planificación, aspectos lingüísticos, gestión del aprendizaje y metodología. En conclusión, estos aspectos del lenguaje indican una fuerte relación entre ellos en el aula de inglés como lengua extranjera. El estudio examina cómo estos factores interactúan para formar prácticas de instrucción efectivas, destacando su importancia en la creación de un ambiente de aprendizaje dinámico en inglés como lengua extranjera. Además, se identifican estrategias para mejorar la efectividad docente, subrayando el papel de la reflexión en crecimiento profesional continuo y desarrollo de enfoques centrados en el estudiante.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144706.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.