Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71399
Title: The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings
Authors: Maza Valladares, Juliana Carolina
Lliguisupa Medina, Carlos Enrique
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Lliguisupa Medina, C. E. Maza Valladares, J. C. (2025) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71399
Abstract: Abstract: This research explored the effectiveness of authentic audio materials shared via WhatsApp in improving the listening skills of English as a Foreign Language (EFL) learners outside of the classroom. The study was conducted at a public educational institution in Cumandá, Chimborazo, and included 12 intermediate-level students, aged 16 to 17. A mixed-methods approach was used, combining qualitative data obtained from student feedback and observations with quantitative results from listening comprehension tests conducted before and after the experiment. The findings highlighted the accessibility and practicality of using real-world audio materials to engage students with relevant content outside of traditional settings. The results showed significant improvements in the students' listening skills, especially in their ability to understand diverse accents, idiomatic expressions, and the natural flow of speech. These results underscore the potential of mobile technology, specifically WhatsApp, as a platform to foster independent language learning and improve listening skills in English as a foreign language. Overall, the study suggests that integrating authentic audio resources into learning experiences can effectively motivate and improve students' listening comprehension.
Description: Resumen:Esta investigación exploró la eficacia de los materiales de audio auténticos compartidos a través de WhatsApp para mejorar las habilidades de comprensión auditiva de los estudiantes de inglés como lengua extranjera (EFL) fuera del aula. El estudio se llevó a cabo en una institución educativa pública en Cumandá, Chimborazo, y contó con la participación de 12 estudiantes de nivel intermedio, de entre 16 y 17 años de edad. Se utilizó un enfoque de métodos mixtos, combinando datos cualitativos obtenidos de los comentarios y observaciones de los estudiantes con resultados cuantitativos de pruebas de comprensión auditiva realizadas antes y después del experimento. Los hallazgos resaltaron la accesibilidad y la practicidad de utilizar materiales de audio del mundo real para involucrar a los estudiantes con contenido relevante fuera de los entornos tradicionales. Los resultados mostraron mejoras significativas en las habilidades de comprensión auditiva de los estudiantes, especialmente en su capacidad para comprender diversos acentos, expresiones idiomáticas y el flujo natural del habla. Estos resultados subrayan el potencial de la tecnología móvil, específicamente WhatsApp, como una plataforma para fomentar el aprendizaje autónomo de idiomas y mejorar las habilidades de escucha en inglés como lengua extranjera. En general, el estudio sugiere que la integración de recursos de audio auténticos en las experiencias de aprendizaje puede motivar de manera efectiva y mejorar la comprensión auditiva de los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144709.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.