Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71411
Title: | La relación Familia-Escuela en niños de 3 a 5 años |
Authors: | Villaroel Dávila, Paola Carina Chuico Valdiviezo, Kerly Denisse |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Chuico Valdiviezo, K. D. Villaroel Dávila, P. C. (2025) La relación Familia-Escuela en niños de 3 a 5 años [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71411 |
Abstract: | Abstract: The present abstract had as its general objective to strengthen the family-school relationship in early education institutions through innovative strategies that promote communication and participation. The study was mixed and descriptive, applying analytical, synthetic and statistical methods, and documentary analysis and field research techniques. Two questionnaires were applied to a sample of 10 teachers and 10 parents from three public schools in the Canton of Zaruma, Province of El Oro. The research instruments were used to identify perceptions about the family-school relationship based on pedagogical, social, community and inclusion dimensions. It is concluded that, for educators, teacher involvement, social relationships and emotional well-being are elements that encourage family participation in school; while, for parents, the dimension of resources and support services is the one that requires greater attention due to obtaining very low results, therefore, an innovative proposal is designed to promote the interrelation with different professionals to support the development and learning of children. |
Description: | Resumen: La presente investigación tuvo como objetivo general fortalecer la relación familia-escuela en las instituciones de educación inicial a través de estrategias innovadoras que promuevan la comunicación y participación. El estudio fue mixto y descriptivo, aplicando métodos analítico, sintético y estadístico, y técnicas de análisis documental e investigación de campo. Se aplicaron dos cuestionarios en una muestra de 10 docentes y 10 padres de familia de tres escuelas fiscales del Cantón Zaruma, Provincia El Oro. Los instrumentos de investigación se utilizaron para identificar las percepciones sobre la relación familia-escuela en base a las dimensiones pedagógicas, sociales, comunitarias y de inclusión. Se concluye que, para los educadores la implicación docente, la relación social y el bienestar emocional son elementos que fomentan la participación de la familia en la escuela; mientras que, para los padres de familia la dimensión sobre los recursos y servicios de apoyo es la que requiere mayor atención al obtener resultados muy bajos, por lo cual, se diseña una propuesta innovadora que promueva la interrelación con diferentes profesionales para apoyar el desarrollo y aprendizaje de los niños. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146787.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Ciencias de la Educación |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.