Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71426
Title: El impacto del aprendizaje lúdico digital en el desarrollo cognitivo, emocional y social de niños en Educación Inicial: Un estudio comparativo entre métodos tradicionales y digitales
Authors: Benítez Hurtado, Ofelia Lorena
Rivera Jumbo, Ana Karolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Rivera Jumbo, A. K. Benítez Hurtado, O. L. (2025) El impacto del aprendizaje lúdico digital en el desarrollo cognitivo, emocional y social de niños en Educación Inicial: Un estudio comparativo entre métodos tradicionales y digitales [Tesis de Posgrado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71426
Abstract: Abstract: The research analyzed the impact of digital playful learning on the cognitive, emotional and social development of children in Early Education, comparing it with traditional methods. A mixed approach was used with a quasi-experimental pretest-posttest design and comparison groups. The sample was made up of 50 early education children, divided into an experimental group, which worked with digital recreational activities, and a control group, which used traditional methods. Two techniques were applied: participatory observation using an observation guide and the survey, which included the Denver Test II to evaluate cognitive development, the Bar-On test to measure emotional development, and Goldstein's social skills evaluation to analyze social development. The data were processed with SPSS software, which allowed a detailed comparison of the results. The findings revealed that digital playful learning favored motivation and performance in cognitive tasks, while the traditional method strengthened socialization and emotional self-regulation. As a proposal for innovation, the "Network of Educating Families in Initial Education" was proposed, promoting parental participation in the educational process.
Description: Resumen: La investigación analizó el impacto del aprendizaje lúdico digital en el desarrollo cognitivo, emocional y social de niños en Educación Inicial, comparándolo con métodos tradicionales. Se empleó un enfoque mixto con un diseño cuasiexperimental pretest-postest y grupos de comparación. La muestra estuvo conformada por 50 niños de educación inicial, divididos en un grupo experimental, que trabajó con actividades lúdicas digitales, y un grupo control, que utilizó métodos tradicionales. Se aplicaron dos técnicas: la observación participativa mediante una guía de observación y la encuesta, que incluyó el Test de Denver II para evaluar el desarrollo cognitivo, la prueba de Bar-On para medir el desarrollo emocional y la evaluación de habilidades sociales de Goldstein para analizar el desarrollo social. Los datos fueron procesados con el software SPSS, lo que permitió una comparación detallada de los resultados. Los hallazgos revelaron que el aprendizaje lúdico digital favoreció la motivación y el desempeño en tareas cognitivas, mientras que el método tradicional fortaleció la socialización y la autorregulación emocional. Como propuesta de innovación, se planteó la "Red de Familias Educadoras en Educación Inicial", promoviendo la participación parental en el proceso educativo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146008.TITN.
Appears in Collections:Maestría en Educación mención Innovación y Liderazgo Educativo



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.