Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71428
Title: | Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en trabajadores docentes del sector céntrico de la ciudad de Santa Elena durante el año 2024 |
Authors: | Cedeño González, Génesis Coromoto Rodríguez Parrales, Claudia Valeria |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Rodríguez Parrales, C. V. Cedeño González, G. C. (2025) Salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en trabajadores docentes del sector céntrico de la ciudad de Santa Elena durante el año 2024 [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71428 |
Abstract: | Abstract: Currently, mental health has been affected by work-related issues, especially in teachers. Therefore, the objective of this study was to determine the prevalence of mental health (anxiety, stress and depression), psychological capital and job satisfaction in Ecuadorian teachers. This research adopts a quantitative approach, with a cross-sectional and non-experimental design. The sampling was non-probabilistic and consisted of 58 teachers. To identify the level of mental health, the Dass-21 scale was applied, for psychological capital the Luthans scale and for job satisfaction the Warr scale. The results indicated that in the prevalence of mental health, mild levels of stress were found with 8.62%, anxiety 6.90% and depression 5.17%, also in psychological capital the highest dimension was hope, with an average of 36, and in job satisfaction, general satisfaction was adequate with an average higher than 85. It is concluded that teachers presented low levels in relation to the problem of mental health, with stress being the one of highest level of concern. |
Description: | Resumen: Actualmente la salud mental ha sido afectada por los temas laborables especialmente en los docentes. Por lo tanto, el objetivo de este estudio fue determinar la prevalencia de salud mental (ansiedad, estrés y depresión), capital psicológico y satisfacción laborar en docentes ecuatorianos. Esta investigación adopta un enfoque cuantitativo, con un diseño transversal y de tipo no experimental. El muestreo fue no probabilístico y estuvo conformado por 58 docentes. Para identificar el nivel de salud mental se aplicó el Dass-21, para el capital psicológico la escala por Luthans y para satisfacción laboral la escala de Warr. Los resultados indicaron que en la prevalencia de salud mental se encontraron niveles leves en estrés con 8.62%, ansiedad 6.90% y depresión 5.17%, también en capital psicológico la dimensión más alta fue la esperanza, con una media de 36, y en satisfacción laboral, la satisfacción general estuvo adecuada con una media superior a 85. Se concluye que los docentes presentaron niveles bajos con relación a la problemática de salud mental, siendo el estrés el de mayor nivel de preocupación. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146226.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Psicología |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.