Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71447
Title: Principios pedagógicos que sustentan el desarrollo de la práctica profesional en Educación Básica
Authors: Carrera Toapanta, Pablo Fabián
Calvache Cubero, Johanna Carolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Calvache Cubero, J. C. Carrera Toapanta, P. F. (2025) Principios pedagógicos que sustentan el desarrollo de la práctica profesional en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71447
Abstract: Abstract: This study aims to verify the pedagogical principles that underpin the planning of pre-professional practices developed by students of the Basic Education program at the Technical University of Loja (UTPL). Based on a quantitative-descriptive methodological design with a positivist approach, the study employs a documentary observation guide to analyze 10 micro-curricular lesson plans from various areas of the 2016 National Curriculum. The principles of the ERCA model Concrete Experience, Reflection, Abstract Conceptualization, and Active Application served as the foundation for the analysis, identifying strengths and areas for improvement in the planning process. The results aim to contribute to the enhancement of pre-professional practices and the training of future teachers through effective pedagogical strategies. In conclusion, the importance of coherent and well-founded planning is reaffirmed, as it bridges theory and practice, promoting meaningful and inclusive learning in Basic Education.
Description: Resumen: El presente estudio tiene como objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Basado en un diseño metodológico cuantitativo-descriptivo con enfoque positivista, el estudio emplea una guía de observación documental para analizar 10 planificaciones microcurriculares de distintas áreas del Currículo Nacional 2016. Los principios del modelo ERCA Experiencia Concreta, Reflexión, Conceptualización Abstracta y Aplicación Activa fueron la base del análisis, permitiendo identificar fortalezas y áreas de mejora en las planificaciones. Los resultados buscan contribuir al fortalecimiento de las prácticas preprofesionales y a la formación de futuros docentes mediante estrategias pedagógicas efectivas. Como conclusión, se reafirma la importancia de una planificación coherente y bien fundamentada para vincular teoría y práctica, promoviendo un aprendizaje significativo e inclusivo en Educación Básica.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146200.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Educación Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.