Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71468
Title: | Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program |
Authors: | Gómez González, Marcela Tatiana Medina Vizuete, Karla Tatiana |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Medina Vizuete, K. T. Gómez González, M. T. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71468 |
Abstract: | Abstract: The systematization of pedagogical experiences in the EFL teacher training program focused on two main roles: classroom observer and class teacher. The objective was to reflect and analyze the positive and negative pedagogical aspects identified during pre-professional practices as EFL teachers. This process was conducted at Paulo VI Educational Unit during the Practicum 1 and Practicum 2 courses, involving Basic Education students aged eight to nine and High School students aged fifteen to sixteen. Reflective analysis examined planning, linguistic aspects, learning management, and methodology to identify patterns, challenges, and successes in teaching practices. The results highlight the importance of student-centered planning, the necessity of adapting linguistic strategies to learners levels, and the effective management of learning environments to foster engagement. Methodology proved to be a decisive factor for achieving meaningful and lasting learning outcomes. Furthermore, the findings underline the importance of integrating these aspects into teacher training programs to improve future educators skills. This systematization offers valuable insights to enhance teacher preparation, optimize pedagogical practices, ensuring they better address the diverse needs and expectations of learners in varied educational contexts. |
Description: | Resumen: La sistematización de experiencias pedagógicas en el programa de formación de profesores de inglés como lengua extranjera (EFL) se centró en dos roles principales: observador en el aula y docente. El objetivo fue reflexionar y analizar los aspectos pedagógicos positivos y negativos identificados durante las prácticas preprofesionales como profesores de EFL. Este proceso se realizó en la Unidad Educativa Paulo VI durante los cursos de Prácticum 1 y Prácticum 2, con estudiantes de Educación Básica de ocho y nueve años y estudiantes de Bachillerato de quince y dieciséis años. El análisis reflexivo abordó la planificación, los aspectos lingüísticos, la gestión del aprendizaje y la metodología para identificar patrones y desafíos en la enseñanza. Los resultados resaltan la importancia de una planificación centrada en los estudiantes, la adaptación de estrategias lingüísticas según el nivel de los aprendices y la gestión efectiva de los entornos de aprendizaje para fomentar su participación. La metodología fue clave para lograr aprendizajes significativos. Esta sistematización aporta ideas valiosas para mejorar la formación docente y optimizar prácticas pedagógicas que respondan mejor a las necesidades de los estudiantes. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145716.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.