Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71490
Title: The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings.
Authors: Zúñiga Ojeda, Alexandra
Chacón Herrera, Gissela Karolina
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Chacón Herrera, G. K. Zúñiga Ojeda, A. (2025) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71490
Abstract: Abstract: This research explores the use of WhatsApp as a tool to improve listening skills in English as a foreign language (EFL) learners through authentic materials. The study aims to evaluate how the integration of authentic content shared through WhatsApp affects students' ability to understand spoken English outside of a traditional classroom setting. Conducted in a public secondary school with a sample of 18 EFL learners, the research employed both qualitative and quantitative methods, including surveys, interviews, and activity observations. The analysis focused on students' perceptions of WhatsApp as a tool to improve their listening skills and their motivation to engage with English outside of class time. The findings indicate that most students felt more confident in their ability to understand spoken English and appreciated the flexibility to access materials at their convenience. However, some students struggled with certain aspects of the content, suggesting the need for more personalized resources. The study concludes that WhatsApp is an effective complementary tool for improving listening skills and fostering independent learning.
Description: Resumen:Esta investigación explora el uso de WhatsApp como herramienta para mejorar las habilidades de escucha en estudiantes de inglés como lengua extranjera (EFL) a través de materiales auténticos. El estudio tiene como objetivo evaluar cómo la integración de contenido auténtico compartido a través de WhatsApp afecta la capacidad de los estudiantes para comprender el inglés hablado fuera del entorno del aula tradicional. Realizada en una escuela secundaria pública con una muestra de 18 estudiantes de EFL, la investigación empleó métodos tanto cualitativos como cuantitativos, incluidas encuestas, entrevistas y observaciones de actividades. El análisis se centró en las percepciones de los estudiantes sobre WhatsApp como herramienta para mejorar sus habilidades de escucha y su motivación para involucrarse con el inglés fuera del horario de clase. Los hallazgos indican que la mayoría de los estudiantes se sentían más seguros de su capacidad para comprender el inglés hablado y apreciaban la flexibilidad de acceder a los materiales cuando les resultaba conveniente. Sin embargo, algunos estudiantes tuvieron dificultades con ciertos aspectos del contenido, lo que sugiere la necesidad de recursos más personalizados. El estudio concluye que WhatsApp es una herramienta complementaria eficaz para mejorar las habilidades de escucha y fomentar el aprendizaje autónomo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144749.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.