Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71497
Title: | Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program |
Authors: | Oñate Cifuentes, Pablo Jesús Betancourt Muñoz, Kevin Marlon |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Betancourt Muñoz, K. M. Oñate Cifuentes, P. J. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71497 |
Abstract: | Abstract: The project to systematize pre-professional practices, whose theme is the systematization of pedagogical experiences in the EFL teacher training program, aimed to reflect and analyze the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional practices as an EFL teacher. The qualitative method was used to carry out the systematization, providing information from two practicums for further systematization. The systematization was carried out by selecting classes in both elementary and high school education, applying observation techniques and experience as a primary teacher. Four pedagogical aspects were considered: planning, linguistic aspects, learning management, and methodology, taking into account the related sub-aspects, highlighting the main shortcomings in teaching English. From the systematization of the lessons, reflections were obtained in accordance with the aforementioned aspects and sub-aspects, which were scientifically substantiated to support and reinforce the research. Regarding the conclusion, the pedagogical aspects encompassed each of the guidelines that teachers must employ and follow to effectively implement the teaching-learning process. |
Description: | Resumen:El proyecto de sistematización de prácticas preprofesionales cuyo tema es la sistematización de experiencias pedagógicas en el programa de formación de profesores en EFL tuvo como objetivo reflexionar y analizar los aspectos pedagógicos positivos y negativos de las practicas preprofesionales como profesor de EFL. Para ejecutar la sistematización se empleó el método cualitativo, el cual proporciono información de dos prácticums para proceder a sistematizar. La sistematización se ejecutó seleccionando clases tanto en Educación Básica como Bachillerato aplicando la técnica de observación y la experiencia como docente principal considerando 4 aspectos pedagógicos: la planificación, aspectos lingüísticos, la administración del aprendizaje y la metodología tomando en cuenta los subaspectos relacionados con los mismos evidenciando las principales falencias al momento de enseñar inglés. A partir de la sistematización de las clases se obtuvieron reflexiones acordes a los aspectos y subaspectos mencionados, las cuales fueron sustentadas científicamente con la finalidad de respaldar y apoyar la investigación. Respecto a la conclusión, los aspectos pedagógicos englobaron cada una de las pautas que los docentes tienen que emplear y seguir para ejecutar eficazmente el proceso de enseñanza-aprendiz. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144746.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.