Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71498
Title: | Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program |
Authors: | Inga Ordóñez, Gabriela Cecibel Borja Rosado, Angie Yahaira |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Borja Rosado, A. Y. Inga Ordóñez, G. C. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71498 |
Abstract: | Abstract:This study includes the Systematization of Pedagogical Experiences in the English as a Foreign Language Teacher Training Program, with the objective of reflecting on and analyzing the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional practices as an EFL teacher. A qualitative method was used to examine teaching practices. Data obtained from practicums where the student supervised and taught classes as a primary teacher in elementary and high school education were organized. Observation and planning sheets were used as supporting instruments, examining the four pedagogical aspects considered in the systematization: Planning, Linguistic Aspects, Learning Management, and Methodology. Finally, the systematization of the four pedagogical aspects highlighted the importance of precise and organized planning, the consistent use of English, the creation of stimulating and dynamic learning environments, and the application of methodologies in practical activities. These were essential for the teachers' progress, enhancing fundamental skills such as effective planning, classroom management, and adaptation to student demands, thus ensuring relevant and enriching learning. |
Description: | Resumen:Este estudio comprende la Sistematización de Experiencias Pedagógicas en el Programa de Formación Docente de Inglés como Lengua Extranjera, con el objetivo de reflexionar y analizar los aspectos pedagógicos positivos y negativos de las prácticas preprofesionales como profesor de EFL. El método cualitativo fue empleado para examinar las prácticas de enseñanza. Además, se organizaron datos obtenidos de los prácticums donde se supervisaron e impartieron clases como profesor principal en educación básica y bachillerato, utilizando como instrumentos de apoyo fichas de observación y planificación, examinando los cuatro aspectos pedagógicos tenidos en cuenta en la sistematización, como: Planificación, Aspectos lingüísticos, Conducción del aprendizaje y Metodología. Finalmente, la sistematización de los cuatro aspectos pedagógicos resaltó la relevancia de una planificación precisa y organizada, la aplicación constante del inglés, la generación de entornos de aprendizaje estimulantes y dinámicos, y la aplicación de metodologías en actividades prácticas, las cuales fueron esenciales para el progreso del profesorado, potenciando competencias fundamentales como la planificación efectiva, la gestión del aula y la adaptación a las demandas de los alumnos, asegurando de esta manera un aprendizaje relevante y enriquecedor. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144747.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.