Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71506
Title: | The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings. |
Authors: | Espinosa Jaramillo, Franklin Oswaldo Chalán Gualán, Fanny Yolanda |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Chalán Gualán, F. Y. Espinosa Jaramillo, F. O. (2025) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71506 |
Abstract: | Abstract: This study analyzes the impact of using authentic materials sent via WhatsApp to improve the listening skills of English as a foreign language students at level A1. The study was conducted in a public, urban school in the city of Loja, Ecuador, and included 16 second-year high school students. The methodology used a mixed-method approach, allowing for the collection of qualitative and quantitative data using a questionnaire as the main instrument to determine students' perceptions. To this end, a questionnaire on the advantages and disadvantages of using authentic materials via WhatsApp and a questionnaire for the teacher were administered, along with an observation sheet. In addition, six listening activities were implemented in a WhatsApp group that used videos as authentic materials and question-and-answer tasks. The results showed that students perceived these activities as beneficial for improving their listening skills, largely confirming the effectiveness of WhatsApp as a tool for teaching English as a foreign language outside the classroom. |
Description: | Resumen:El estudio analiza el impacto del uso de materiales auténticos enviados por WhatsApp para mejorar las habilidades auditivas de estudiantes de inglés como lengua extranjera en nivel A1. Se llevó a cabo en una institución educativa pública y urbana de la ciudad de Loja Ecuador y la muestra fue de 16 estudiantes de segundo año de bachillerato. La metodología fue de enfoque mixto, y dio paso a la recolección de datos cualitativos y cuantitativos a través del cuestionario como instrumento principal para determinar la percepción de los estudiantes. Para ello, se aplicó un cuestionario sobre las ventajas y desventajas de utilizar material auténtico a través de WhatsApp y un cuestionario dirigido al docente, junto con una ficha de observación. Además, se implementaron seis actividades de escucha en un grupo de WhatsApp que utilizó videos como material auténtico y tareas de preguntas. Los resultados mostraron que los estudiantes percibieron aquellas actividades como beneficiosas para mejorar sus habilidades de escucha, confirmando en gran medida la efectividad de WhatsApp como herramienta para la enseñanza de inglés como lengua extranjera fuera del aula. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144750.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.