Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71507
Title: The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings.
Authors: Gómez González, Marcela Tatiana
Córdova De la Torre, Wilson René
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Córdova De la Torre, W. R. Gómez González, M. T. (2025) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings. [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71507
Abstract: Abstract:This study explores the impact of using authentic materials delivered via WhatsApp to improve listening skills in English as a Foreign Language (EFL) students. The main goal is to determine how authentic materials influence students' listening comprehension and motivation. The research was conducted at a private educational institution in Santa Elena Province, in the canton of La Libertad, involving ten high school students as the study population. A mixed methodological design was used, combining qualitative and quantitative techniques to collect and analyze data. The instruments included surveys, observation checklists, and semi-structured interviews to gather information on students' perceptions and progress. Authentic materials included relevant audios and videos, and the process involved listening tasks followed by feedback through WhatsApp. The most significant finding reveals that using WhatsApp to deliver authentic materials not only enhances students' listening abilities but also boosts their motivation to learn English, providing a flexible and accessible method that simulates real interactions and promotes autonomous learning. This approach proves to be an effective tool in out-of-classroom educational settings.
Description: Resumen:Este estudio explora el impacto del uso de materiales auténticos entregados a través de WhatsApp para mejorar las habilidades de escucha en estudiantes de inglés como lengua extranjera (EFL). El objetivo principal es determinar cómo los materiales auténticos influyen en la comprensión auditiva y la motivación de los estudiantes. La investigación se llevó a cabo en una institución educativa privada en la provincia de Santa Elena, en el cantón de La Libertad, involucrando a diez estudiantes de secundaria como población de estudio. Se utilizó un diseño metodológico mixto, combinando técnicas cualitativas y cuantitativas para recopilar y analizar datos. Los instrumentos incluyeron encuestas, listas de verificación de observación y entrevistas semiestructuradas para recopilar información sobre las percepciones y el progreso de los estudiantes. Los materiales auténticos incluyeron audios y videos relevantes, y el proceso involucró tareas de escucha seguidas de retroalimentación a través de WhatsApp. El hallazgo más significativo revela que el uso de WhatsApp para entregar materiales auténticos no solo mejora las habilidades de escucha de los estudiantes, sino que también aumenta su motivación para aprender inglés, proporcionando un método flexible y accesible que simula interacciones reales y promueve el aprendizaje autónomo. Este enfoque demuestra ser una herramienta eficaz en entornos educativos fuera del aula.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144751.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.