Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71508
Title: Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program
Authors: Inga Ordóñez, Gabriela Cecibel
Criollo Parrales, Fatima Leonela
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Criollo Parrales, F. L. Inga Ordóñez, G. C. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71508
Abstract: Abstract:The main objective of the Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program is to reflect and analyze the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional practices as an EFL teacher, using the qualitative method to obtain information from two practicums through observed and taught classes. It also systematizes data collected during pre-professional practices in elementary and high school classrooms using tools such as observation sheets and narrative reflections. Selecting significant classes for this process facilitated the analysis of key pedagogical aspects, such as planning, linguistic aspects, learning management, and methodology. Within each aspect, certain pedagogical sub-aspects were considered, which facilitated reflections that were then supported by scientific theory. Teaching English includes effective planning, an adapted linguistic approach, active learning management, and a dynamic methodology. Therefore, the teacher's role is to provide continuous feedback, use authentic resources, and promote interaction for optimal and effective learning in the classroom, fostering student participation, motivation, and confidence in the teaching-learning process.
Description: Resumen:Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program tiene como principal objetivo: to reflect and analyze the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional practices as an EFL teacher utilizando el método cualitativo para lograr obtener información de dos Practicums mediante clases observadas e impartidas, además de sistematizar datos recopilados en prácticas pre profesionales en clases con niveles de educación básica y bachillerato, mediante herramientas como hojas de observación y reflexiones narrativas. Seleccionar las clases significativas para este proceso facilitó el análisis de aspectos pedagógicos claves en este proceso como planificación, aspectos lingüísticos, gestión del aprendizaje y metodología. Dentro de cada aspecto se consideraron ciertos subaspectos pedagógicos los cuales facilitaron obtener reflexiones, para luego sustentar mediante teoría científica. La enseñanza del inglés incluye una planificación efectiva, además de un enfoque lingüístico adaptado, una gestión del aprendizaje activa y una metodología dinámica. Por tanto, la labor docente es proporcionar retroalimentación continua, utilizar recursos auténticos y promover la interacción para un aprendizaje óptimo y efectivo en el aula, fomentando la participación, motivación y confianza de los estudiantes en el proceso enseñanza-aprendizaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144752.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.