Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71553
Title: Principios Pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica
Authors: Arciniegas Naula, Alicia Mercedes
Ordoñez Guamán, Katty Janeth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Ordoñez Guamán, K. J. Arciniegas Naula, A. M. (2025) Principios Pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71553
Abstract: Abstract: Pedagogical principles that support professional practice in Basic Education is the topic of this research, which aims to verify the pedagogical principles that support the planning of pre-professional practice prepared by students of the Basic Education career of the Technical University Particularly in Loja, the methodology used is based on a descriptive quantitative approach using the direct observation guide as a tool, the sample is composed of 10 micro curricular plans from the areas of (Mathematics, Language and Literature), carried out by students of the race. The quantitative results indicate that 73% believe that the pedagogical principles are met in micro curricular planning, while 27% require more emphasis on the integration of pedagogical principles to provide a solid and coherent basis for the educational process. In conclusion, this study has allowed us to identify and analyze the pedagogical principles that exist in a high percentage in micro curricular planning, which contributes significantly to the development of skills, attitudes and competencies of the new generations.
Description: Resumen: Principios pedagógicos que sustentan la práctica profesional en Educación Básica es el tema de la presente investigación, la cual tiene por objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica pre profesional elaborada por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja, la metodología empleada se basa en un enfoque cuantitativo de tipo descriptivo utilizando como herramienta la guía de observación directa, la muestra está compuesta por 10 planificaciones micro curriculares de las áreas de (Matemáticas, Lengua y Literatura), realizadas por estudiantes de la carrera. Los resultados cuantitativos indican que un 73% que si se cumple con los principios pedagógicos en las planificaciones micro curriculares mientras el 27% requiere poner más énfasis en la integración de los principios pedagógicos para que proporcione una base sólida y coherente para el proceso educativo. En conclusión, este estudio nos ha permitido identificar y analizar los principios pedagógicos existentes en un alto porcentaje en las planificaciones micro curriculares lo que contribuye significativamente en el desarrollo de habilidades, actitudes y competencias de las nuevas generaciones.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146346.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Educación Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.