Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71562
Title: Principios pedagógicos que sustentan la práctica de la planificación preprofesionales Educación Básica
Authors: Ordóñez Ochoa, Gina Daniela
Rocano Rodas, Diana Elizabeth
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Rocano Rodas, D. E. Ordóñez Ochoa, G. D. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica de la planificación preprofesionales Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71562
Abstract: Abstract: The research work entitled Pedagogical Principles that support the planning of pre-professional practice, aims to verify the pedagogical principles that support the planning of pre-professional practice, the study is developed at the Private Technical University of Loja, prepared by the students of the Basic Education career. The method was designed under the positivist philosophy, which follows a deductive approach and a descriptive quantitative methodological route. The methodology included in-depth analysis of 10 plans, using the observation technique and as an instrument a direct observation guide. The research results demonstrate that most of the activities designed according to the ERCA model comply with the fundamental pedagogical principles by promoting meaningful, reflective and applicable learning. According to the activities of concrete experience, reflective observation, abstract conceptualization and active experimentation, they integrate theoretical and practical elements that facilitate active participation, critical reflection and the application of knowledge. The proper development of planning lies in considering all the relevant aspects and principles to guarantee the development of teaching-learning.
Description: Resumen: El trabajo de investigación titulado Principios Pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional, tiene como objetivo verificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional, el estudio se desarrolla en la Universidad Técnica Particular de Loja, elaboradas por los estudiantes de la carrera de Educación Básica. El método se diseñó bajo la filosofía positivista, la cual sigue un enfoque deductivo y una ruta metodológica cuantitativa de tipo descriptivo. La metodología incluyó análisis a profundidad de diez planificaciones, mediante la técnica de observación y como instrumento una guía de observación directa. Los resultados de la investigación demuestran que mayormente las actividades diseñadas de acuerdo al modelo ERCA cumplen con los principios pedagógicos fundamentales al promover aprendizajes significativos, reflexivos y aplicables. De acuerdo a las actividades de experiencia concreta, observación reflexiva, conceptualización abstracta y experimentación activa integran elementos teóricos y prácticos que facilitan la participación activa, la reflexión crítica y la aplicación del conocimiento. El buen desarrollo de la planificación radica en contemplar todos los aspectos y principios relevantes para garantizar el desarrollo de la enseñanza aprendizaje.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146459.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Educación Básica



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.