Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71563
Title: | Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program |
Authors: | Oñate Cifuentes, Pablo Jesús Gómez Torres, Melany Sofía |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Gómez Torres, M. S. Oñate Cifuentes, P. J. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71563 |
Abstract: | Abstract: The systematization of pedagogical experiences in the English as a Foreign Language Teacher Training Program aimed to reflect on and analyze the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional practices as an English teacher. Using a qualitative approach, classes were observed and analyzed in various educational contexts. The study focused on four aspects: planning, linguistic aspects, learning management, and methodology. The research was conducted considering scientific theory to support the reflections. The findings highlighted challenges such as a lack of clear learning objectives, leading to student disorientation. However, the systematization helped develop key skills, such as creating engaging learning environments and adapting to student needs. The study emphasized the importance of balancing the use of English and Spanish for effective learning, and the consistent application of methodologies. She concluded that teacher training programs should focus on improving planning skills, defining clear learning objectives, balancing language use, improving classroom management, and incorporating diverse pedagogical approaches. |
Description: | Resumen:La sistematización de experiencias pedagógicas en el Programa de Formación de Profesores de Inglés como Lengua Extranjera tuvo como objetivo reflexionar y analizar los aspectos pedagógicos positivos y negativos de las prácticas preprofesionales como docente de inglés. A través de un enfoque cualitativo, se observaron y analizaron clases en diversos contextos educativos. El estudio se centró en cuatro aspectos: planificación, aspectos lingüísticos, gestión del aprendizaje y metodología. La investigación se llevó a cabo considerando la teoría científica para respaldar las reflexiones. Los hallazgos destacaron desafíos como falta de objetivos de aprendizaje claros, conduciendo a la desorientación de los estudiantes. Sin embargo, la sistematización ayudó a desarrollar habilidades clave, como crear ambientes de aprendizaje atractivos, y adaptarse a las necesidades de los estudiantes. El estudio enfatizó la importancia de equilibrar el uso del inglés y español para un aprendizaje efectivo, y la aplicación coherente de metodologías. Concluyó que los programas de formación docente deben centrarse en mejorar las habilidades de planificación, definir objetivos de aprendizaje claros, equilibrar el uso de idiomas, mejorar la gestión del aula e incorporar enfoques pedagógicos variados. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144755.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.