Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71565
Title: Salud mental, capital psicológico y Satisfacción laboral en trabajadores Ecuatorianos
Authors: Vaca Gallegos, Silvia Libertad
Sánchez Chamba, Pablo Vinicio
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Sánchez Chamba, P. V. Vaca Gallegos, S. L. (2025) Salud mental, capital psicológico y Satisfacción laboral en trabajadores Ecuatorianos [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71565
Abstract: Abstract: This study investigates the relationship between mental health, psychological capital, and job satisfaction among public sector teachers in Orellana, Ecuador, in 2024. Using a quantitative approach, data were collected on levels of anxiety, depression, and stress, employing a non-experimental, descriptive, and cross-sectional design. Key dimensions of psychological capital, such as self-efficacy, hope, resilience, and optimism, were analyzed, highlighting their influence on psychological well-being and job satisfaction. The results showed that most teachers have adequate mental health, with low prevalence of stress, anxiety, and depression. Additionally, psychological capital was identified as playing a crucial role in improving job satisfaction. It was concluded that job satisfaction levels are related to favorable working conditions and psychological well-being, emphasizing the need to implement preventive and supportive strategies to create healthy environments in the educational field. This study provides valuable information for designing interventions to improve the quality of teachers' work life and the overall educational process.
Description: Resumen: Este estudio investiga la relación entre salud mental, capital psicológico y satisfacción laboral en docentes del sector público de Orellana, Ecuador, en 2024. Con un enfoque cuantitativo, se recopilaron datos sobre niveles de ansiedad, depresión y estrés, usando un diseño no experimental, descriptivo y transversal. Se analizaron dimensiones clave del capital psicológico, como autoeficacia, esperanza, resiliencia y optimismo, destacando su influencia en el bienestar psicológico y la satisfacción laboral. Los resultados mostraron que la mayoría de los docentes presentan una salud mental adecuada, con baja prevalencia de estrés, ansiedad y depresión. Además, se identificó que el capital psicológico tiene un papel crucial en la mejora de la satisfacción laboral. Se concluyó que los niveles de satisfacción laboral están relacionados con condiciones laborales favorables y el bienestar psicológico, resaltando la necesidad de implementar estrategias preventivas y de apoyo para crear entornos saludables en el ámbito educativo. Este estudio ofrece información valiosa para diseñar intervenciones que mejoren la calidad de vida laboral y el proceso educativo.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146468.TITN.
Appears in Collections:Titulación de Psicología



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.