Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71571
Title: | Principios pedagógicos que sustentan el desarrollo de la práctica profesional en Educación Básica |
Authors: | Quishpe Solano, Rolando Quezada Merchán, Miguel Andrés |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Quezada Merchán, M. A. Quishpe Solano, R. (2025) Principios pedagógicos que sustentan el desarrollo de la práctica profesional en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71571 |
Abstract: | Abstract: The purpose of this research is to analyze and describe how the pedagogical principles are linked in the micro-curricular planning and their implications in the development of activities. In the present research work, it was carried out by means of a deductive approach through a descriptive quantitative methodology to analyze and review the 10 plans of the Language and Literature and Mathematics areas. The quantitative results indicate that 80% of the plans take into account the pedagogical principles in the activities carried out and 20% should make changes in the resources that help to improve education. In addition, the quantitative analysis of the graphs shows that resources should be taken into account and curricular adaptations that are necessary for quality education should also be taken into account. The research concludes that most of the plans consider the pedagogical principles, but it is necessary to improve the resources that are binding in order to generate motivation in each activity and the curricular adaptations to optimize the quality of education. |
Description: | Resumen: La presente investigación tiene como objetivo analizar y describir como se vinculan los principios pedagógicos en las planificaciones microcurriculares y sus implicaciones en el desarrollo de las actividades. En este trabajo de investigación se lo realizó mediante el enfoque deductivo mediante la metodología cuantitativa tipo descriptiva para analizar y revisar las 10 planificaciones del área de Lengua y Literatura y Matemáticas. Los resultados cuantitativos indican el 80 % de las planificaciones se consideran los principios pedagógicos en las actividades realizas y el 20 % se deben hacer cambios en los recursos que ayuden al mejoramiento de la educación. Además, en el análisis cuantitativo de las gráficas se observa que se deben considerar los recursos y las adaptaciones curriculares necesarias para una educación de calidad. La investigación concluye que la mayoría de las planificaciones consideran los principios pedagógicos, pero es necesario mejorar los recursos que sean vinculativos para que generen motivación en cada actividad y las adaptaciones curriculares para optimizar la calidad educativa. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146480.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.