Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71576
Title: The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings
Authors: Gómez González, Marcela Tatiana
Simancas Erique, Jorge Andrés
Keywords: Ecuador.
Tesis digital.
Issue Date: 2025
Citation: Simancas Erique, J. A. Gómez González, M. T. (2025) The use of authentic material through WhatsApp in teaching listening skills in EFL out-of-classroom settings [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71576
Abstract: Abstract: The study, titled "The Use of Authentic Materials via WhatsApp in Teaching Listening Skills in EFL Out-of-School Settings," explored how the use of authentic materials shared via WhatsApp improves listening skills in English as a Foreign Language (EFL) learners. The research was conducted at a Catholic-fiscomisional educational institution in Loja, Ecuador, with 25 second-year students of the Unified General Baccalaureate (B1) English level. The study used a mixed-methods approach, integrating qualitative and quantitative data. Instruments included questionnaires on student perceptions, advantages and disadvantages of using authentic content, a teacher-led questionnaire, and an observation sheet. Six activities with authentic videos and questionnaires were also conducted to assess listening comprehension through a WhatsApp group. The results subsequently showed that students positively rated these activities, highlighting the accessibility and relevance of WhatsApp as an educational tool. Finally, this approach proved effective in promoting EFL learning in extracurricular contexts, leveraging digital platforms familiar to students.
Description: Resumen:El estudio titulado El uso de material auténtico a través de WhatsApp en la enseñanza de habilidades de escucha en entornos extraescolares de EFL exploró cómo el uso de material auténtico compartido a través de WhatsApp mejora las habilidades de escucha en estudiantes de inglés como lengua extranjera (EFL). La investigación se realizó en una institución educativa católica-fiscomisional en Loja, Ecuador, con 25 estudiantes de segundo de Bachillerato General Unificado con un nivel de inglés B1, utilizando un enfoque de métodos mixtos, integrando datos cualitativos y cuantitativos. Se utilizaron instrumentos como cuestionarios sobre percepciones de los estudiantes, ventajas y desventajas del uso de contenido auténtico, un cuestionario dirigido por el docente y una hoja de observación. Igualmente, se realizaron seis actividades con videos auténticos y cuestionarios para evaluar la comprensión auditiva mediante un grupo de WhatsApp. Posteriormente, los resultados mostraron que los estudiantes valoraron positivamente estas actividades, destacando la accesibilidad y relevancia de WhatsApp como herramienta educativa. Finalmente, este enfoque demostró ser efectivo para promover el aprendizaje de EFL en contextos extracurriculares, aprovechando las plataformas digitales familiares para los estudiantes.
URI: https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144757.TITN.
Appears in Collections:Pedagogía del Idioma Inglés



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.