Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71580
Title: | Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program |
Authors: | Jaramillo Pontón, Mayra Fernanda Rodas Brosam, Elisabeth Luisa |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Rodas Brosam, E. L. Jaramillo Pontón, M. F. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71580 |
Abstract: | Abstract:Systematizing pre-professional teaching practices is fundamental to teacher training. By critically reflecting on their experiences, future teachers consider their role and are better equipped to effectively address students' needs. This study, "Systematization of Pedagogical Experiences in the English as a Foreign Language Teacher Training Program," reflects on and analyzes the positive and negative pedagogical aspects of pre-professional teaching practices. This qualitative descriptive study combined a systematic analysis of documents with a narrative analysis to incorporate the personal experience of future teachers. Two practice reports were evaluated in the contexts of basic education and high school: first, observed classes and, second, classes taught by the pre-professional teacher. Four pedagogical dimensions were considered: planning, linguistics, learning management, and methodology, providing rich descriptions. The reflections were based on theoretical concepts and pedagogical foundations. The study showed that English teachers prioritized meaningful interactions, communicative competence, and student-centered strategies, adapting methods and language to students' needs and contexts. However, resources varied significantly between public and private schools. |
Description: | Resumen:Sistematizar las prácticas pre-profesionales es fundamental en la formación docente. Al reflexionar críticamente sobre sus experiencias, los futuros docentes consideran su rol y están mejor equipados para enfrentar efectivament las necesidades de los alumnos. Este estudio, Sistematización de Experiencias Pedagógicas en el Programa de Formación Docente de Inglés como Lengua Extranjera, reflexiona y analiza los aspectos pedagógicos positivos y negativos de las prácticas docentes preprofesionales. Este estudio cualitativo descriptivo combinó un análisis sistemático de documentos con un análisis narrativo para incorporar la experiencia personal del futuro docente. Se evaluaron dos informes de prácticas en los contextos de Educación Básica y Bachillerato: primero, clases observadas y, segundo, clases impartidas por el pre-profesional. Se consideraron cuatro dimensiones pedagógicas: planificación, aspecto lingüístico, gestión del aprendizaje y metodología, proporcionando descripciones ricas. Las reflexiones se basaron en conceptos teóricos y fundamentos pedagógicos. El estudio mostró que los profesores de inglés priorizaron interacciones significativas, competencia comunicativa y estrategias centradas en el estudiante, adaptando métodos y lenguaje a las necesidades y contextos de los estudiantes. Sin embargo, los recursos variaron notablemente entre escuelas públicas y privadas. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=144758.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.