Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71610
Title: | Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program |
Authors: | Gómez González, Marcela Tatiana Herrera Domínguez, Kerly Ruby |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Herrera Domínguez, K. R. Gómez González, M. T. (2025) Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71610 |
Abstract: | Abstract: The study titled "Systematization of Pedagogical Experiences in the EFL Teaching Training Program" aimed to reflect on and analyze the pedagogical aspects of pre-professional practices conducted at Unidad Educativa Particular "Julio María Matovelle." Using a qualitative methodology, the study gathered data from basic education and Bachillerato through observation, reflective journals, and class evaluations. The detailed analysis focused on key pedagogical aspects such as lesson planning, classroom management, teaching methodologies, and teacher-student interaction. Results highlighted strengths like adapting teaching strategies to diverse student needs and fostering meaningful engagement while identifying challenges such as managing discipline and addressing heterogeneous classrooms. The study concluded that systematization and reflective practices significantly enhance pre-service teachers' critical thinking and pedagogical skills, thus promoting their professional growth and teaching competence. These findings provide valuable insights for the continuous improvement of EFL teacher training programs, offering essential support to educators, pre-service teachers, and researchers in English language teaching. Ultimately, this study emphasizes reflective practices' transformative and pivotal role in preparing effective, adaptable English language teachers for diverse, dynamic, and demanding educational contexts worldwide. |
Description: | Resumen: El estudio titulado "Sistematización de Experiencias Pedagógicas en el Programa de Formación Docente en EFL" tuvo como objetivo reflexionar y analizar los aspectos pedagógicos de las prácticas preprofesionales realizadas en la Unidad Educativa Particular "Julio María Matovelle". Utilizando una metodología cualitativa, se recopiló información de los niveles de educación básica y Bachillerato mediante observación, diarios reflexivos y evaluaciones de clases. El análisis detallado se centró en aspectos pedagógicos clave, como la planificación de lecciones, la gestión del aula, las metodologías de enseñanza y la interacción docente-estudiante. Los resultados destacaron fortalezas como la adaptación de estrategias, enseñanza a las diversas necesidades de los estudiantes y el fomento del compromiso significativo. Asimismo, identificaron desafíos, como el manejo de la disciplina y la atención a aulas heterogéneas. El estudio concluyó que la sistematización y las prácticas reflexivas potencian el pensamiento crítico y las habilidades pedagógicas de los docentes en formación, promoviendo su desarrollo profesional. Estos hallazgos aportan ideas valiosas para mejorar los programas de formación docente en EFL, respaldando a educadores, futuros profesores e investigadores del campo de la enseñanza del idioma inglés. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=145766.TITN. |
Appears in Collections: | Pedagogía del Idioma Inglés |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.