Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71665
Title: | Principios pedagógicos que sustentan el desarrollo de la práctica profesional en Educación Básica |
Authors: | Carrera Toapanta, Pablo Fabián Armijos Salinas, José Leonardo |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Armijos Salinas, J. L. Carrera Toapanta, P. F. (2025) Principios pedagógicos que sustentan el desarrollo de la práctica profesional en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71665 |
Abstract: | Abstract: Pedagogical principles that support the development of professional practice in Basic Education" addresses the need to improve educational quality in Ecuador, with a particular focus on the training of Basic Education teachers at the Private Technical University of Loja (UTPL). Its main objective is to identify the pedagogical principles that support the planning of students' pre-professional practice. A quantitative methodology is used, with a descriptive design and a positivist approach, and 10 Microcurricular plans from different areas of the national curriculum are analyzed. The results show that most of the plans present clear and contextualized objectives, in addition to reflection and evaluation activities that promote meaningful learning. The conclusions highlight the relevance of integrating specific pedagogical principles in teaching, promoting critical reflection and adapting activities to the needs of students, which contributes to the formation of more critical citizens committed to their environment. |
Description: | Resumen: "Principios pedagógicos que sustentan el desarrollo de la práctica profesional en Educación Básica" aborda la necesidad de mejorar la calidad educativa en Ecuador, con un enfoque particular en la formación de docentes de Educación Básica en la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL). Su objetivo principal es identificar los principios pedagógicos que sustentan la planificación de la práctica preprofesional de los estudiantes. Se utiliza una metodología cuantitativa, con un diseño descriptivo y un enfoque positivista, y se analizan 10 planificaciones microcurriculares de distintas áreas del currículo nacional. Los resultados muestran que la mayoría de las planificaciones presentan objetivos claros y contextualizados, además de actividades de reflexión y evaluación que favorecen un aprendizaje significativo. Las conclusiones subrayan la relevancia de integrar principios pedagógicos específicos en la enseñanza, promover la reflexión crítica y adaptar las actividades a las necesidades de los estudiantes, lo que contribuye a la formación de ciudadanos más críticos y comprometidos con su entorno. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146506.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.