Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71667
Title: | Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica |
Authors: | Castillo Vera, Marcela Beatriz Cuaspud Cuaspa, Nidia Patricia |
Keywords: | Ecuador. Tesis digital. |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Cuaspud Cuaspa, N. P. Castillo Vera, M. B. (2025) Principios pedagógicos que sustentan la práctica docente en Educación Básica [Tesis de Grado, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio Institucional. https://dspace.utpl.edu.ec/handle/29.500.19856/71667 |
Abstract: | Abstract: This research focuses on verifying the pedagogical principles that underpin the planning of professional practices in Basic Education, developed by students of the Basic Education program at the Universidad Técnica Particular de Loja. It adopts a positivist philosophy, which follows a deductive approach and a quantitative, descriptive methodological route, ensuring a quality education that is not limited to merely transmitting knowledge but also encompasses the development of students' competencies and skills. It promotes playful activities, the activation of prior knowledge, and experiential, cognitive, analytical, and reflective learning, enabling students to take ownership of their knowledge and become protagonists of their own learning. This research holds significant importance for the Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), both for teachers and students, as it provides relevant information on the application of pedagogical principles and their effectiveness in ensuring quality teaching and meaningful learning. It contributes to the training of professionals who provide inclusive and comprehensive education, significantly improving the educational system. |
Description: | Resumen: La presente investigación se enfoca en verificar los principios pedagógicos que sustentan las planificaciones de las prácticas profesionales de Educación Básica elaboradas por los estudiantes de la carrera de Educación Básica de la Universidad Técnica Particular de Loja, mediante una filosofía positivista, la cual sigue un enfoque deductivo y una ruta metodológica cuantitativa de tipo descriptivo, garantizando una educación de calidad que no solo se limita al simple hecho de transmitir conocimientos, sino que también abarca el desarrollo de competencias y habilidades en los estudiantes. Se promueven actividades lúdicas, la activación de conocimientos previos y el aprendizaje experiencial, cognitivo, analítico y reflexivo, permitiendo que los estudiantes se empoderen de su conocimiento y sean protagonistas de su propio aprendizaje. Esta investigación tiene una importancia significativa para la Universidad Técnica Particular de Loja (UTPL), tanto para docentes como para estudiantes, ya que proporciona información relevante sobre la aplicación de los principios pedagógicos, su efectividad para garantizar una enseñanza de calidad y un aprendizaje significativo. Contribuye a la formación de profesionales que brindan una educación inclusiva e integral, mejorando transcendentalmente el sistema educativo. |
URI: | https://bibliotecautpl.utpl.edu.ec/cgi-bin/abnetclwo?ACC=DOSEARCH&xsqf99=146515.TITN. |
Appears in Collections: | Titulación de Educación Básica |
Files in This Item:
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.